Magiskt ögonblick med sång och musik...!

Det finns en del magiska ögonblick med sång och musik och jag har varit med om ett sådant i kväll lördag.

Det var konsert till förmån för Världens Barn i Silleruds kyrka. Det var Röda Korset (Stina bl.a.) och B Hammarström som tänkt till.
Medverkande var Kristina Hammarström (sångproffs med anställning vid tyska operahus), Rickard Ohlin vår lanthandlare, Matilda Helg duktig flöjtspelare och nyutbildad präst, A-C Gunnegård flöjt, Tore Larsson vår gamle kantor, mycket skicklig att ackompanjera solister på piano, barnkör med barn från skolorna i Sillerud (jätteduktiga, hade lärt sig massor av sångtext och sjöng av hjärtans lust) .

Kyrkan var fullsatt i stort sett och bara det är ju en prestation att åstadkomma.

Konserten rullade på och det lät väldigt bra och väldigt vackert och proffsigt. Då plötsligt blev allt bara magiskt.  Rickard och Kristina sjöng tillsammans Ted Gärdestads "Himlen är oskyldigt blå". Då stannade plötsligt allt upp, det kändes som om allas själar liksom lyftes upp i luften tillsammans med sången,  ingen ville gå miste om det här fantastiska ögonblicket, alla önskade intensivt att det aldrig skulle ta slut. ibland blir sång och musik magi, utan att man begriper varför och tårarna bara rann nerför kinderna (på mig och på henne till höger om mig och på henne till vänster om mig och säkert på många fler!) och ingen vet varför. Men det är stort. Oj, så bra det var och vi måste få höra det igen och igen och igen.....

Kommentarer
Postat av: Trolda

Härligt att kyrkan också kan användas till annat är predikningar! Akustiken och rymden är ju som gjord för konserter av alla de slag...Härligt! Förstår att du njöt!



Trolda - godkväll!

Postat av: Rut

Jag velat vara med där på konserten i kyrkan.

Ted och Kenneth Gärdestads Himlen är oskyldig blå är en av mina favoritlåtar, jag gråter bara jag läser texten och melodin griper verkligen tag in i ens själ.

En magisk stund förstår jag mer än väl.

2008-10-05 @ 18:41:15
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Helena

Det låter fantastiskt underbart. "Himlen är oskyldigt blå" är en magisk sång. Dessutom i rätt sammanhang. Jag förstår att du blev berörd.

2008-10-05 @ 20:19:35
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Inga M

Trolda: Precis, det är slöseri att inte använda kyrkor till konserter, helt perfekt.



Rut: Det var verkligen suveränt, hoppas jag får en repris någon gång.



Helena: Ja, det stämde så med deras röster.

2008-10-05 @ 22:44:16
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback