Ljus i höstmörker!


Låt inte mörkret hindra dig

att söka ljuset.

Och när du funnit det,

låt andra se,

pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva,

tänd då hos andra

samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus

i rädslans mörker,

tänd rättens ljus

i korruptionens mörker,

tänd Trons ljus

i förnekelsens mörker,

tänd Hoppets ljus

i förtvivlans mörker,

tänd Kärlekens ljus

i dödens mörker.

Tänd ljus!

~ Bo Setterlind~

Den här dikten tyckte jag var väldigt fin. Den är av Bo Setterlind och är gjord lite på temat att det är bättre att tända ljus än att förbanna mörkret. Jag har hittat den hos Annabelle.

Idag söndag är sista lediga dag innan jag ska tillbaka till min klass efter två veckors frånvaro, en vecka ledighet och en vecka höstlov. Mina fantastiska elever ska  ha det bra och jag har verkligen längtat efter dem och tänkt på dem nu när vi inte setts på så länge.  Ska bli såååå roligt att ses imorgon både med elever och kollegor! Jag har suveränt trevliga människor runt mig på jobbet till vardags och det är guld värt. 


Kommentarer
Postat av: Nina

mmm... den var fin.. den lånar jag.

Postat av: Helena

Väldigt tänkvärd dikt. att stanna upp och tänka till i vardagen är viktigt.

2008-10-19 @ 21:39:02
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Gubben

Jo, tänkvärt.

MEN DU! Om två månader vänder det!

2008-10-20 @ 17:47:35
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Marie

Mm...det var verkligen en fin dikt. Mm...det skulle nog behöva tändas en del ljus just nu känns det som....

2008-10-20 @ 20:37:18
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Nina: Varsågod!



Helena: Ja, det är lätt att fastna i det negativa.



Gubben: Ditt perspektiv är ju helt korrekt! Intet är nytt under solen.



Marie: Japp! Och när jag kom till skolan i morse så hade I, som jobbar som resurs hos mig, tänt levande ljus i klassrummet. Det kändes verkligen välkomnande och mysigt. Och vi har roligt med klassen, här finns inget mörker.

2008-10-20 @ 20:46:00
URL: http://inga.blogg.se.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback