Vallgren


Jag läser just nu "Den vidunderliga kärlekens historia" 2002. Fick låna den av kollega på jobbet och hon rekommenderade den varmt. jag kan bara hålla med. Den är suverän!! Vilket språk Vallgren har! Jag finner mig själv läsandes meningar om och om igen för att de är så vackert formulerade.

"........ diktböckerna som han lånade av Wilson hade öppnat portarna till en värld där kärleken kunde njutas oustpädd.
   Han var förbluffad över skaldernas förmåga att mejsla de vackraste orden  ur språkets granit och deras sätt att fylla tomrummet mellan raderna med mening.  Han slök deras dikter hela utan att tänka på matsmältningen, diade dem på allt innehåll, idisslade dem fanatiskt, svalde dem igen, och lät dem förvällas i sin trånads sju magar"

Bokens tema är klassiskt; skönheten och odjuret och kärlek. Men det blir inte banalt, det blir innerligt och fängslande.  Och det finns fler bottnar i berättelsen än så. Jag läser sakta och omsorgsfullt med tid emellan lästillfällena.

Den handlar om Barfuss, monstret, som älskar den vackra kvinna som föddes samma dag som han på bordellen. Den handlar om omöjlig kärlek och möjlig kärlek, om utanförskapets villkor, att leva med inre begåvning men yttre handikapp, om den yttersta grymheten men också deb yttersta godheten. Det är en bok som tar ut svängarna kan man säga och jag måste alltså läsa om den för att utforska fler bottnar.

Jag kände inte alls till Vallgren, så jag googlade på honom och fann att han  debuterade som författare 1987, längre tider varit bosatt utomlands och att han också skrev visor, spelade in skivor och uppträdde i musikaliska sammanhang. Han har förstås skrivit ett antal andra böcker och jag måste nog läsa dem också. Och den här ska jag köpa så jag kan läsa om den.

Omslaget är ju lite speciellt också: Det är en bild från Nationalgalerie i Berlin "Mondaufgang am Meer" av Caspar David Friedrich, retuscherad förstås.   Den måste Du alltså nyss ha sett på riktigt Börje!
http://www.nga.gov/exhibitions/2001/spirit/02_fs.htm

Kommentarer
Postat av: Börje

Jo visst känner jag igen bilden, fast något konstigt är det med den. <a href="http://www.nga.gov/exhibitions/2001/spirit/02_fs.htm">Två kvinnofigurer</a> saknas! Har faktiskt läst boken också för några år sen. Fantastisk historia, imponerande skriven.

2008-05-21 @ 18:13:56
Postat av: Sylvia

Den boken har jag läst! Jag var helt tagen, vilken bok! Tack för att du påminde. Är ett par år sedan - dags för omläsning nu i sommar.

Postat av: Gubben

Hm, ännu en bok att lägga till "måste" listan tydligen. Börjar bli trångt nu så hoppas att det blir en lång hängmattesommar!

2008-05-21 @ 22:27:10
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Bra att få boktips inför sommaren. Den senaste tiden har jag mest läst facklitteratur, men till sommaren blir det skönlitterärt.

2008-05-21 @ 22:59:38
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Inga M

Börje: Ja, det står att bilden är retuscherad så det kan mycket väl stämma att några figurer är borta.



Sylvia: Jag kommer också att läsa om.



Gubben: Det ska bli en fin sommar säger alla spåmän så det kommer att bli hängmatta.



Persiljeland: Passar bra med Vallgren i lugnt sommartempo.

2008-05-21 @ 23:35:06
Postat av: S

den är jättebra!!! fast nu kommer jag inte ihåg konkret vad den handlar om....utanförskap, kärlek, ngn man...men inte mer....vad var det nu igen?

2008-05-22 @ 10:09:43
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Inga M

S: Den handlar om Barfuss, monstret, som älskar den vackra kvinna som föddes samma dag som han på bordellen. Den handlar om omöjlig kärlek och möjlig kärlek, om utanförskapets villkor, att leva med inre begåvning men yttre handikapp, om den yttersta grymheten men också deb yttersta godheten. Det är en bok som tar ut svängarna kan man säga och jag måste alltså läsa om den för att utforska fler bottnar.

2008-05-22 @ 17:59:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rutan

Det är en av mina absoluta favoritböcker! Vilket språk, vilken historia! C-J V har skrivit fler bra böcker, t ex "För herr Bachmanns broschyr". Det är något helt annat. Och musiken - hans "I provinsen" är jättebra.

2008-05-22 @ 18:51:51
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Mia

Inga!

Kul att läsa din recension nu när jag själv har läst boken (efter tipset på din sida!) och sedan skrivit egen recension.

2008-08-09 @ 10:06:18
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback