Om ledarskap - kommentar!
Postat av: En liten tant
Intressant inlägg. Delar dina synpunkter. Ledarskapet i såväl skola som annan verksamhet är föremål för stort intresse, mycken fortbildningstid, många konsultfirmor och massor med åsikter men jag tycker att arbetsgivaren sällan tar ledarskapet på verkligt allvar i samband med rekryteringar, i utformning av chefspolicies, i val av utbildningar för chefer. Det är mest en massa floskler som far runt.
Skolans inre problem går i mångt och mycket tillbaka på just ledarskapet, på förvaltningsnivå och vidare ända in i klassrummet. Men detta diskuteras för lite. Man pratar om "bra och dåliga"lärare utan närmare analys när det kanske snarare handlar om outvecklat ledarskap som till stora delar skulle kunna utvecklas och förbättras. Klass 9A lyckade bildningsresa handlade mest om ledarskapet i klassrummet, för vad jag såg av själva undervisningen så var den inte annorlunda än någon annan undervisning som bedrivs på landets högstadieskolor. Tämligen traditionellt, mycket lärarprat på lektionerna. Men de fick eleverna att lyssna, upprätthöll ordning osv -delar av ledarskapet. (Se'n hävdar jag bestämt att tv-kamerorna har betytt en hel del för
lärarnas möjlighet till genomslag på den korta tid som stod till buds.)
Lärarutbildningen innehåller ju endast försumbar om ens någon utbildning i konsten att leda grupper och grupprocesser. Det borde vara en grundläggande del i utbildningen. Nästa del i ledarskapsutbildning för blivande lärare borde sedan vara att få lära sig att individualisera inom gruppens ram.
Jag deltog nyss i en fortbildningsdag för chefer som jag skulle önska att alla lärare och rektorer skulle få vara med om. Det var IPF i Uppsala (organisation ägd av universitetet)som genomförde en dag med sitt Mytodrama-koncept. Det är för långt att lägga ut texten om det här men jag kan maila till dig om du vid tillfälle anger din mailadress när du kommenterar hos mig (syns bara för mig då. Om du vill.)
Tant: Jag tackar för många kloka synpunkter på ledarskapet.Du träffar mitt i prick tror jag när Du skriver att uttrycket dåliga lärare kan stå för outvecklat ledarskap. Enligt min mening så borde man inte avvaktande bara iaktta hur pedagogiskt ambibitösa lärare misslyckas med jobbet pga att de inte klarar av ledarskapet. Brister när det gäller ledarskap borde kunna diskuteras och fortbildas och handledas precis som andra eventuella kunskapsbrister hos en anställd. Men detta har vi knappast ens börjat tala om, ännu mindre börjat åtgärda. Eftersom
ledarskapsutbildningen är så dålig inom lärarutbildningen så blir det kommunerna som lämnas med ett stort ansvar för att kompensera det som fattas.
Ska bli spännande att få mer info om det Du varit med om! Jag har lämnat en mailadress i en kommentar.
hej min vän...jag tror du missuppfattade mitt måndagstips...maria " tjorven" Johansson har inte skrivit boken musselstranden utan det är hon som läser boken som Marie Hermansson skrivit...ha en fin dag..
Ja, och dessvärre finns det exempel på dåligt ledarskap (och framför allt dålig insikt om vad ledarskap är och hur det faktiskt kan tränas)bland de som ska besluta om fortbildningsinsatserna i en kommun.
Utan att alls jämföra elever med hundar så tänker jag att om "Mannen som talar med hundar" kan träna upp omedvetna hundägare till att bli goda, säkra hundförare så bör ju ambitiösa, engagerade lärare kunna få goda råd och kunskap om hur och varför man ska utöva ledarskap i klassrummet. Utan att det ska handla om tips och tricks, alltså. Att förstå hur det går till och sedan våga utöva ett gott ledarskap.
Jag tror att jag också är intresserad av vad den lilla tanten har varit med om..;-)). Är det intressant kanske det skulle kunna bli ngt sammanfattande inlägg här på din blogg !? Det var verkligen en mkt bra kommentar, ledarskap behöver tydligen ventileras...
Outvecklat ledarskap...mm en bra vinkling av problemet!
Britten: Aha då förstår jag bättre att jag aldrig hört talas om hennes författarskap :-))
Tant: Det finns en del paralleller mellan ledarskap i mänskliga sammanhang och i djurens värld. :-)
Marie: Vi återkommer i ärendet.