Om lärarutbildning - skola - arbetsmiljö

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=770852

http://www.alltiallon.se/

Intresset för att bli lärare sjunker allt mer. Nu är det i genomsnitt 1 sökande per plats till lärariutbildningarna. Alla kommer  i princip in.

Pressad arbetssitution, låg lön och dåliga karriärmöjligheter anges som orsak till att läraryrket kommer på nästa lägsta plats (52:a!)  när man undersöker högskoleyrkenas popularitet.

I DN idag utnämns detta till Sveriges stora problem nr 1, att komma till rätta med skoleländet. Och vägen dit går genom uppskattade lärare anser man. Det handlar inte bara om lönen, fast den måste opp, det handlar om att det måste vara roligt att gå till jobbet. Man måste höja lärarnas status och respektera deras yrkeskunnande. Inte bara göra skolan till ett ideologiskt slagfält. Kommunaliseringen var fel, den var starten till nedgången och det erkänner Göran Person i sin bok tydligen. Avsikten med kommunaliseringen var att sänka lärarnas status. Kanske är det dags att börja tänka om nu och fokusera på lärarna i skolan.

Ungefär så går tongångarna i DN

Jag kan bara hålla med. Vi utsätts för mer och mer detaljstyrning,  mer och mer meningslöst pappersarbete, mer och mer räknande av hur många minuter vi sysslar med olika beordrade saker. Och det vi tvingas offra  är det goda jobbet. Det goda jobb som fokuserar på kunskap och på jobbet med eleverna,. Det finns inte tid till det riktiga jobbet längre, det kreativa jobbet som innebär att man som lärare kan ta tag i det som händer med elevgruppen just här, just nu, utgå från elevernas behov och skapa något vettigt av det. Att möta dem där de är. Tiden som blir över när det beordrade arbete är gjort räcker bara till att slå upp rätt sida i lärarhandledningen och följa anvisningarna.

Och vi är utsatta för en otrolig misstänksamhet att vi egentligen inte gör det vi ska.  Här räknas timmar och minuter per år (!) på varje uppfrån beordrad arbetsuppgift och uppgifterna presenteras i långa listor.  

Tänk om min kommun kunde bli en föregångskommun när det gäller skolan istället för att fotsätta vara berömd för sin höga sjukfrånvaro bland de anställda. Tänk om man i min kommun kunde lyssna på vad vi säger och försöka göra skolan till en trivselplats för alla. En plats där alla vill vara, både lärare och elever.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ja jisses. Och naturligtvis innebär det att fel personer kommer in. Efter alla dessa år är jag så innerligt trött på de duktiga flickorna. De som aldrig tänkt, inte hunnit leva, inte ens brinner för sitt ämne. Bara kommit in på lärarutbildningen.



Och jag undrar igen. Hur kan man komma på tanken att vilja bli språklärare utan att knappt ha semestrat än mindre levt i länder där människorna talar det språk man vill undervisa i? Inte ens läst litteraturen annat än den obligatoriska.



När du sedan säger att man egentligen inte lär sig undervisa under lärarutbildningen blir jag matt.



En av mina flickor fick ett snött VG i analysen av en av husbiblarna här hemma hos oss. Läst sedan 10-årsåldern, filmen sedd i flera versioner, boken läst igen. Hon kom hem med tårarna sprutande häromdagen. "Men mamma för helvete, hon har ju inte läst den, hon har ju inte fattat vad det står på sidorna!" Nej, hon har säkert rätt och jag kan bara säga, svälj undan förtreten och hoppas på att det inte spelar så stor roll med ett missat MVG i studentexamen pga att läraren faktiskt inte har läst och förstått. Men kommit in på och fullföljt lärarutbildningen. Och faktiskt kanske inte läst där heller.

Postat av: Noemi

Håller med om kommunaliseringen. Det gjorde även att undervisning blev olika i olika kommuner. Kommuner kunde spara på skolan och därmed försämra den. Tyvärr!



Alltså, jag tycker att läraryrket borde vara rätt fritt och omöjlig att mäta i timmar. Fokus borde vara på undervisning och kunskapshämtning.



Apropå Annaas exempel ovan. Det kan också hända att läraren hade en annan uppfattning om boken. Det har hänt att det är därför man får lägre betyg, för man har tänkt i banor läraren inte gjort och därmed trott att eleven inte förstått. Fast det ör en mer ridig människa som gör så?



2008-05-19 @ 07:29:02
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Noemi

Test här! Har försökt kommentera tidigare med. Nu försöker jag igen...kryssade för "kom i håg mig"-rutan.



Få se om du ser nåt av detta!

2008-05-19 @ 07:31:04
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Trolda

När jag var yngre hade jag planer på att utbilda mig till lärare. Det blev ju nu aldrig av och idag under rådande förutsättningar är jag glad att det inte blev så. Tycker lärare verkar ha det oerhört tufft och slitsamt...Hårdare klimat, dåliga löner och allt större klasser gör att det känns väldigt slitsamt och arbetsamt. Jag tycker ni lärare skall ha all heder av ert yrke och hoppas att det snart sker förbättringar för er, för ni BEHÖVS!



trolda - godmorgon!

2008-05-19 @ 09:27:14
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: kicki

Tack Inga för allt intressant du skriver om, man lär sig alltid något av att läsa din blogg...du måste vara intresserad av en massa olika saker...ha det så bra min vän, och tack för att jag får vara din vän.

2008-05-19 @ 14:31:31
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Pressad arbetssitution, låg lön och konstiga föräldrar...

2008-05-19 @ 17:38:40
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Marie

Jag tycker det är så otroligt synd att det ska vara så svårt att lyssna på lärare ute i praktiken. Först decentralicerade man och därigenom skulle man kunna tänka sig att lärarna fick mer att säga till om och att det skulle vara lättare att lyssna på lärarna eftersom kommunikationsvägen förkortades. Sedan undergräver man detta genom att misstänka att de inte gör vad de ska och dessutom mer eller mindre vägrar lyssna på vad de har att säga...ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt ingenting!

2008-05-19 @ 17:51:31
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Annaa: Om det bara vore ett enda år så här men trenden har varit tydlig nu under så lång tid. Man måste nog ändå göra något radikalt åt det hela.



Noemi: Lärarjobbet är väldigt svårt att schemalägga i exakt lika många timmar per vecka eftersom arbetsbelastningen under året varierar så. Om betygssättning kan jag inget men det borde inte vara så att en personlig åsikt ska fälla avgörandet.



Trolda: Tack för vänliga ord! Jag älskar ju verkligen den del av jobbet som handlar om undervisning, barnen, föräldrarna och kollegorna. Men sedan är det en hel del som är svårt att gilla när det gäller organisation och prioriteringar.



Kicki: Det var snällt sagt! Tack för det! Jag uppskattar att ha utbyte bloggvägen med människor och Din blogg följer jag alltid och uppskattar.



Hannele: Mmm låg lön och bitvis undermåliga arbetsförhållanden kan jag hålla med om, men föräldrarna är ett väldigt gott stöd för mig i alla fall.



Marie: Ibland tror jag att det är så enkelt att folk = politiker inte tror att vi egentligen gör något mer än undervisar. Det andra jobbet syns ju inte liksom.











2008-05-20 @ 00:16:18
Postat av: Annemarie

Hej - varit här och läst. Ska länka till dig, allt gott Anne-Marie

2008-05-20 @ 19:38:40
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annemarie: Länka gärna, det är bara roligt! Jag har Din länk här bredvid och läser Din blogg regelbundet. Du skriver tankfullt och ofta vackert!

2008-05-20 @ 21:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback