Om lärarutbildning igen!
"Nu som då behöver vi ämneskunniga lärare, men vi behöver också lärare som vet hur kunskaper kommuniceras för att skapa känslor av tillit, tilltro och trygghet, eftersom dessa känslor är grundläggande villkor för viljan att lära. Vem läraren är saknar inte betydelse."
Citaten ovan är hämtade ur en artikel i sydsvenskan. Och den tar också upp ämnet som varit intressant i media en tid nu i Klass 9As kölvatten: Hur är en bra lärare och vad krävs av lärarutbildningarna.
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article324627.ece
En intressant artikel i sydsvenskan om lärares behov av andra kunskaper än de rent ämnesmässiga och man hänvisar till gamla kunskaper och erfarenheter från de gamla grekerna.
Nya och intressanta tankar! Det handlar alltså inte bara om att få fram disputerade lärare.
Minns den ganska teknokratiska synen på lärande som rådde när jag själv läste pedagogik och som senare blommade ut i det hemska "undervisningsteknologi" i tidigt 70-tal.
Skönt att vi i alla fall har det bakom oss...
Gubben: En del har vi lämnat bakom oss. Annat finns framöver. Intet är nytt under solen!
Intressant - ja. Men jag tillhör de här ämnesförespråkarna... Frågan för lärarutbildningen blir alltid vad som är det optimala, vad ska stryka på foten och vad ska få vara kvar. För lärarna behöver så mycket.
Lotten: Du har naturligtvis rätt att det är prioriteringar som gäller. Det går aldrig att få med allt. Det är i alla fall intressant att vi just nu har en levande diskussion bland många, inte bara skolfolk, om vad lärare ska kunna och hur de ska vara. Det ger många nya infallsvinklar så som den här med retorik.