9A mars 08

Men lilla Karro, varför har Du inte sett Din begåvning för att skriva förut???? För det var ju när Du upptäckte den som Du började tänka på att bli journalist. Och varför har ingen annan sett den?? Du har ju ändå gått nästan 9 år i skolan??

Det hade varit intressant om programmet fördjupat sig i den frågan. Är det så att hon har preserat lika bra förr fast ingen har uppmärksammat henne på det? Eller har hon inte vågat prestera inför risken att bli utstött som plugghäst? Sånt finns alltid risk med i en klass där det är "förbjudet" att ta studierna på allvar. Då blir man retad. Eller har hon helt enkelt inte mött rätt krav förut? Alltså, ingen har bett henne skriva en roman.

Suveränt av lärarna att ta ut eleverna i olika miljöer för att få dem att växa och väcka deras intresse och konfrontera deras fördomar genom att möta riktiga människor av kött och blod som är ovanliga. Likaså att ta in andra människor i skolan. Då blir skolan en del av samhället och inte en isolerad ö.

Sen svepte Manga förbi. Hade gärna sett mer av det! Spännande form av tecknande. Jag har gjort lite med elever.

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag har förstått att du följt denna serie med stort intresse. Jag konstaterar att jag nog hade tyckt att det var spännande, men man kan ju inte se allt.

Postat av: Inga Magnusson

Helena: Jag är inte säker på att jag skulle följa 9a om jag inte jobbade som lärare. Det är ju det som programmet intressant¨för mig.

2008-03-26 @ 21:41:25
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Gisan

På högstadiet hände det att jag fick gliringar för mina höga poäng på prov. Detta trots att jag faktiskt inte läste så hårt innan. Vad de inte förstod var att jag inte ens var nöjd med full pott. Jag hittade alltid något som jag kunde gjort bättre. Dessutom tyckte jag inte att jag förtjänade mina betyg just för att jag inte läste lika mycket innan, som t ex min närmaste vän som var tvungen att läsa tills ögonen blödde. Livet är bra konstigt och betygssättning så svårt. kramar...

2008-03-27 @ 07:58:17
URL: http://gisan.blogg.se/blingbling
Postat av: Inga M

Gisan: Vanliga betyg säger ju inte så mycket om vad som ligger bakom siffran eller bokstaven. Det känns viktigare med bra samtal med föräldrar och elever om både resultat och arbetsinsats. Jag tror inte betygen fyller särskilt stor funktion i skolans värld idag´. Kan ju behövas som en del i urvalsinstrument till efterkommande utbildningar, men antagningstest kanske säger mer eller åtminstone lika mycket. Idealet kan ju vara kombination av betyg och test.

2008-03-27 @ 08:46:34
Postat av: Annaa M

Jag såg inte det här avsnittet men jag tror det finns många Karo runt om i våra skolor.

"Men säga vad man vill om M, hon är i alla fall synnerligen allmänbildad!" sa jag till Äldstas klasslärare tillika lärare i svenska och engelska, två av hennes allra bästa ämnen, när hon klagat på hennes insatser vid första och enda utvecklingssamtalet andra terminen på gymnasiet. Mitt i andra terminen.

"Jasså, det har jag inte märkt!" snäste läraren drygt.

Jag har sagt det förr, och det är mig fortfarande en gåta. Äldstas problem genom alla år har varit att hon inte tyckt skolan har varit riktigt meningsfull och rolig och att lärare tyckt att det varit så sorgligt, att hon som är så begåvad och presterar så bra, har trivts så illa. Här satt plötsligt en lärare som bara såg en lat tonåring från förorten och inte på 1½ termin anat sig till varken begåvning, införskaffade kunskaper eller hennes under alla skolår påtalade allmänbildning! Var det en klassfråga som läraren känt på lukten (men känt fel, hon var ju inte alls uppväxt i förorten och har en god bildningsbakgrund med två högutbildade föräldrar!) eller var det ren ickefungerande personkemi? Eller hade flickan under hela denna tid faktiskt lyckats uppträda som just en lat och korkad och obildad förortsunge? Och i så fall varför? Det är som sagt en gåta. Läraren fortsätter inom parentes att ge henne låga betyg. Hon hittar på ständigt nya skäl att ge henne lägre kursbetyg än resultaten på de nationella proven, hennes MVG där är inget värda. Hon kommer helt i onödan förmodligen vara tvungen att i efterskott läsa upp sitt betyg i engelska för att kunna studera utomlands. Och min fråga som jag aldrig kommer att få svar på är Varför????

2008-03-27 @ 14:05:21
Postat av: Inga M

Annaa: Vi har skrivit om det här förut och jag blir så upprörd över hur äldsta blir hanterad i skolan. För jag tror att Du har rätt när det gäller henne. Jag har ju följt Dina mödor som förälder ett tag nu och Du brukar inte falla i fällan att skönmåla Dina barn utan vara realistiskt klarsynt. Och jag tror att Du är det nu också när Du ser på hennes skolprestationer. Jag frågar mig ju om det verkligen inte finns något alternativ för henne, eller någon enda rättvisa i världen. Läraren i fråga måste väl ändå ha någon sorts rimlig motivering. Tror hon att det handlar om fusk eftersom betygen inte avspeglar provresultat?
Blir Du inte arg??

2008-03-27 @ 16:58:49
Postat av: Telefonissan

Kan inte Annaas M göra "särskild prövning"? Jag vet inte om det finns kvar -och det är kanske lite sent påtänkt på läsåret nu förstås. Jag gjorde detta i gymnasiet i engelska pga missnöje med läraren. Bad att få en annan lärare som examinator och sedan var ytterligare en lärare med som bisittare. Det förutsätter ju att man är rätt styv i ämnet, men om man inte var nöjd med betyget från prövningen så hade man rätt att gå tillbaks till lektionerna som vanligt.

Inga; det var det ovanlig bra 9A-program. Inte behöver man vara lärare för att tycka att det är jättespännande med ungdomars utveckling (fast vice versa förstås!). Åh, jag går och hoppas att Karro väljer "samhäll" trots allt. Många av de där gymnasieprogrammen i media och journalistik är ju rena skräpet och ungdomar blir ilurade av endel SYOar att de kan gå direkt ut på en arbetsmarknad sedan. Fast om man skall bli riktig journalist behövs det ju mycket kött på benen så hoppas att någon råder Karro att ta tid på sig.

2008-03-28 @ 14:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback