Midsommarfirande i Snarkil!





Midsommarafton firade vi traditionsenligt i Snarkil med goda vänner. Det är knyte, alla tar med sig nåt och så dukas det upp. Himla god mat med ett antal specialiteter.



I år blev det i byalagets partytält. Vi startade redan kl 17.00 pga knottskräck. Men vi hade tur, det blåste en del så vi hade inga problem med mygg och knott förrän rätt sent på kvällen.  Vi var uppskattningsvis mellan 25 och 30 personer, inräknat de som kom och gick.


Det brukar vara någon sorts lekar / tävlingar. I år var det tipspromenad avslutad med pilkastning och dubbelskidåkning i omaka par. De som åkte förbi på vägen fick sig också ett gott skratt och de deltagande norska medborgarna undrar varför vi inte gjorde midsommarafton till nationaldag. Det är ju den här dagen vi uppför oss som de gör på sin nationaldag 17:e maj.


Vinnare blev det här glada paret, belönade med guldmedalj och sprattelvatten.


I år var även en del av barnen i husen med. Himla roligt att få träffa dem, de är så mysiga! Det är rätt fantastiskt  att tänka sig att vi firat midsommar och nyår (och en hel del annat också förstås!) med de här trevliga människorna sedan barnen var små, i drygt 30 år. Det finns en bild på alla våra barn uppradade i soffan när de var små. Det vore festligt att samla dem alla och ta en likadan bild nu på dem. 


En del lyckades med konststycket att haffa 3 damer för promenaden hem!! 
Vi hade en suveränt rolig kväll i alla fall med god mat och många glada skratt!  Det är rätt fantastiskt att ha goda vänner som finns kvar i drygt 3 decennier.

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag lider nog både av hög moral och dåliga smaklökar vad gäller spritvaror. Och kanske också att jag inte tål sprit för jag somnar på stört.



Men.. det fungerar med saft, vatten, mjölk... alkoholfritt... för knasig kan jag vara ändå :)



Ha en fortsatt trevlig midsommar!

Postat av: Nina

Du Inga...



du måste ta femtioelva bilder på dig själv innan du hittar den rätta. Så gör jag. Det är inte alltid man är på visa-sig-på-bild-humör... och det märker kamerauslingen omedelbart och gör en dum bild :)



Har du ingen tonåring i närheten som fotograferar sig själv i tid och otid, som kan lära dig hur man gör. Jag fick tips av mina döttrar.



2008-06-21 @ 08:46:12
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Det ser kul ut, vi satt också ute under tak och hade knytkalas.

2008-06-21 @ 09:32:49
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Inga M

Nina: Tack för det! Detsamma till Dig! Jag hade också en trevlig midsommar utan att dricka snaps.



Dåligt med tonåringar i närheten! Jag avstår bilder på mig själv. Det finns så mycket annat trevligt att ta kort på. Den vackra unga damen här ovan till exempel.



Hannele: Det där med utomhus är festligt på midsommar och nästan ett måste om det inte är helt olidligt. Ofta har vi suttit i dubbelgaraget här, men det kräver förstås en massa undanplockning och städning innan.

2008-06-21 @ 10:25:59
Postat av: Inga M

Nina igen: Glömde att det nog inte handlar så mycket om trilskande kamera som om att grymma gamla kärringar inte gör sig så bra på bild. :-))

2008-06-21 @ 10:46:14
Postat av: kicki

Ja visst är det underbart när man kan samlas alla och fira tillsammans. Tur hade vi ju i lagom mängd med vädret, solen sken hela kvällen men det var kallt..knotten kom vid 22 men då var det ändå dax att gå in i värmen.

Kramen på dej och ha en fortsatt bra helg.

2008-06-21 @ 12:27:28
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Rutan

En sån där bild med alla barnen på rad önskade jag mig en jul och det var den bästa julklappen på år!

2008-06-21 @ 12:43:31
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Trolda

Verkar som du haft en riktigt härlig Midsommar! Hoppas helgen fortsätter i samma anda!



Trolda - glad midsommar!

2008-06-21 @ 15:03:41
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja här var det livat..;-)). Lite mer fart och fläkt kanske än vad jag hade här...om man bortser från barn och hundar då förståss..;-))



Ja ser att nu hade minst lika trevligt som vi hade det. Jag tycker själv mycket om midsommaren och det är nästan med en viss besvikelse som jag idag konstaterar att den är över...

2008-06-21 @ 15:34:28
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Vackra bilder och maten ser läcker ut. Jag förstår att även din midsommarafton blev lyckad!



Mia

2008-06-21 @ 23:14:45
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Jag tror att alla värmländska knott gjorde samlad attack ungefär vid den tiden! Tack, detsamma till Dig!



Rutan: Vi får se när LA-sonen så småningom kommer hem. Då kan det bli bild på rad.



Trolda: Tack det har fortsatt bra!



Marie: Ja, det är en trevlig helg. Våra norska vänner tycker att vi borde ha gjort nationaldag av midsommaraftonen.



Mia: Vi hade jätteroligt hela dagen. Och igår midsommardagen också.





2008-06-22 @ 06:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback