Sparrislördagafton och mackdöden!


De tyska fiskegästerna som kom idag lördag är gamla bekanta och de hade med sig färsk sparris. Det är aldrig fel. Nu var det med spansk skinka, hollandaise och ett vin som passar just till sparris! Vi gillar verkligen sparris! Den här var ovanligt fin och kokade på bara några få minuter. Vi åt dessutom sill och potatis och gräddfil till så alla blev mätta. U och H från Egenäs var här och åt med oss. De skulle fortsätta till Norge senare. Vi pratade en del om nya vackra operahuset i Oslo. Vi vill gärna se det och det behöver inte nödvändigtvis vara i samband med en operaföreställning. Men det är så många som vill se att man har sålt slut på visningsbiljetter för lång tid framöver! Hur som helst så ska vi försöka komma dit och eventuellt övernatta hos U och H i Askim i samband med det.


 
Vi åt och pratade och stimmade några timmar på altanen medan blåmesen i holken skällde på oss. Men paret flög ut och in hela tiden och matade ungarna. Det gick så fort att det var omöjligt att fånga dem på bild.

Vi planlade samtidigt  protesterna mot mackdöden på landsbygden. Det har varit namninsamling här i Sillerud. Den ska lämnas till kommunalrådet på måndag kl 10.00 högtidligen, med förhoppning om att han ska tala om för dem som sitter högre upp. Vi skrev ett pressmedelande.  Sedan planerar vi att göra två samtida uppvaktningar i ärendet, en hos Statoil Norsk Hydro i Oslo och en hos näringsminister Maud Olofsson. Nåt måste vi ju göra nu när lanthandeln i Sillerud är hotad. Och alla andra landsbygdsmackar.

Idag söndag drar vi till Ransäter med R och Å-B, till Erlandergården och trasmatteutställning.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kokt potatis och sill, för mig, är en typisk och god sommarmat. Sparris använder vi också, både enbart som kokt men även i bl.a. pastasås. Var ligger Operahuset i Oslo? Jag har en kusin i södra Norge, som jag inte besökt på länge.När jag i vintras räknade småfåglar (nationellt projekt) dominerade blåmesen. Just nu ser jag ihärdigt arbetande småfåglar, som samlar mat hela tiden.Under 1980-talets början bodde och jobbade jag i ett litet lantsamhälle. Då hade jag en period, då jag vävde trasmattor och även annat. Nu blir det inte ngt sådant av för mig. Väver du? Under den tiden uppskattade jag verkligen att inte ha för långt till handel/affär och bensinmack.

Postat av: Inkan

mmmm- den lådan tar jag -om så osedd - nu vet jag det är i den och jag bara blir grön av avundsjuka:) Vilken gåva: sparris som smälter i mun och vin (vitt?)m ja det smakade nog:)



Jag planerar också in Oslo:s nya stolthet ... men som sagt just nu står alla norrmän på kö.



Glad sommar på dig!

2008-06-01 @ 16:03:10
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Sylvia

Man blir lite präglad av sin miljö! Det var först på slutet som jag förstod att mackdöden handlade om bensinstationer. För mig som ofta låter mackor ersätta lagad mat var det lätt att glida in på det spåret.

2008-06-01 @ 17:04:21
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Rut

Ransäter i all ära, men har ni varit i Brunskog under gammelvàla någon gång? Om jag inte minns fel är det en vecka under juli månad varje år.

Där får man lära sig göra allting på gammal sätt och smaka på Värmlands nationalrätt "nävgröt".

Läget är naturskönt vid en vik av Värmeln och med Brunskogs kyrka "som en bonnbrud stor och grann" enligt Fröding i bakgrunden och Håkan Hagegårds Hagegården.

2008-06-01 @ 20:21:34
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Cissi

mmmm... Sparris som är så gott!

Vi har en restaurang här som har sparrisafton ett par dagar varje år. Försöker gå dit då och njuta. Det och en god sås, det är vår det!

2008-06-01 @ 20:23:52
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: britten

å sparris mums blir nästan avundsjuk på dig nu...

ja du detta med att dom ska lägga ned mackarna på landsbygden gör mig sååååå upprörd...jag har för mig att det var en viss herr statsminister som sa en gång att visionen var att hela sverige skulle leva,,,jo pyttsan......trasmatteutställning det lät jätteroligt...kram till dig

2008-06-01 @ 20:55:08
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Persiljeland: Förutom att vi uppskattar att ha lanthandeln och bensinmacken när och i ett paket så att säga så är det väl knappast miljövänligt att vi alla som bor i Sillerud ska börja åka ytterligare ett par mil för att handla eller tanka.

Väver gör jag inte just nu, men det står en vävstol i källaren här i huset och ibland faller andan på. Då blir det trasmattor. Har vävt några ranor också att ha på väggen. Men det var långsamt.



Inkan: Glad sommar på Dig också!

Jo det var ett vitt riesling med en del syra.

Operahuset vore roligt att se, det lär ju vara arkitektoniskt välkomponerat och byggt med väldigt mycket trä, framför allt lövträ.



Pantersylvia: Ha ha, nej det var inte döden för de mackor som går att äta, det var döden för bensinmackar i glesbygd.



Rut: Jodå, vi brukar göra ett besök på Gammelvala varje år. Där finns mycket roligt att se och köpa. Brunskog blir ju inte så långt härifrån. Vi åker till Nysäter, sedan mot Arvika och så sneddar vi tvärs över mot Brunskog på krokiga vägar. Hagegården är väldigt vackert, men jag är inte säker på att Håkan har hand om det längre.



Cissi: Färsk sparris är lyx och supergott här. Vi kan ju inte få tag på det här i våra vanliga affärer, jo kanske några gröna halvvissna pinnar, men inte de här färska och fräscha.



Britten: Trasmatteutställningen var trevlig att besöka, jag ska återkomma till den på bloggen med bilder. När det gäller mackdöden så undantogs glesbygdsmackarna från Etanolutbyggnaden, men beslutet har ändå fått som resultat att bensinbolagen lägger ner alla mackar i glesbygd för att få kapital till att bygga ut etanolen i storstäder. De agerar säker i samförstånd, så brukar det ju vara. Så det är lika illa. Vi protesterar så gott vi kan. Först till vår kommun med att överlämna namnlistor i morgon måndag. Sedan med en uppvaktning på Statoil Norsk Hydro som har ett stort norskt statligt ägande och samtidigt med det en uppvaktning av Maud Olofsson. Det är väl ungefär vad vi kan göra för att fästa fokus på dilemmat.

2008-06-02 @ 00:06:04
Postat av: Gisan

Tänk så fåglarna har varit aktiva när det gäller att skälla på oss människor i helgen ;-) Kramar...

2008-06-02 @ 17:09:32
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Trolda

Färsk sparris är ljuvligt gott! Och blåmesen är ju bara för söt...=D Bra att det protesteras mot bensinmacks-besluten! Man skulle även protestera mot de allt högre priserna...Ha det fint i Sommarvärmen!



Trolda - kramar!

2008-06-02 @ 18:03:56
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Ja särskilt blåmesar. De är ena riktiga ettertaggar.



Trolda: De här höga priserna som bensinbolagen uppenbarligen kommer överens om är helt sjuka!



2008-06-05 @ 23:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback