Om utanförskap!

Mycket klokt skrivet om barns  utanförskap i skolan! Såna här frågespalter i tidningar är inte alltid lysande och ibland märker man att de som anlitats på tidningen nog inte har riktigt koll på läget.

Detta med barns utanförskap i klassgemenskap är känsligt. Varken lärare eller föräldrar kan beordra fram en bästa kompis till alla. Och ibland slår man knut på sig själv för att få till det. Jag är glad för att jag under det gångna läsåret har sluppit stora bekymmer med detta. Det har inte synts något sådant och inget som kom fram i anonyma enkäter heller.

Men det jag kan göra som lärare är sånt som finns med i den här frågespalten! Klokt uttryckt! Läsning rekommenderas!

http://www.alltombarn.se/du_och_barnet/maste-barnen-ha-en-massa-kompisar-1.12275

Kommentarer
Postat av: Ninni

Vi har jobbat mycket med det här under våren på "dagis" vi har ett mycket bra material som heter Tilda med is&sol.

Barnen har blivit mycket mer medvetna och är bra på att säga förlåt.



Det var intressant läsning...en del barn söker faktiskt ensamhet och tycker att det är skönt. min egen var sån och är nog fortfarande. Han har många vänner, men är gärna själv också.



Ang den lilla ödlan så var den så söt och snäll. Jag gillar ju ödlor och ormar (inte giftiga)



Ha en härlig söndag..kram

Postat av: S

Jag läste artikeln och den var mycket bra. Visst är det värsta man kan höra som förälder när de säger "ingen vill vara med mig" eller "jag fick inte vara med idag", samtidigt blir man mer o mer härdad eftersom man lär av erfarenhet att saker svänger hela tiden och åtminstone mina döttrar har en förmåga att få EN händelse att låta som ett konstant tillstånd...och den där balansgången mellan att stämma av men inte älta...den har jag försökt följa...plus att man som förälder stämmer av med dagis/skolpersonal då och då. Men det är ju svårare för personalen att lägga sig i ju äldre barnen blir...



likaså konflikten när de står och tjatar om kompisar med hem och klockan snart är fem o alla är supertrötta...ville ju så gärna att de ska få leka/främja kompisskap samtidigt som man känner att både de o man själv behöver lugn och ro....



nu har vi inga stora problem här, peppar, peppar, barnen har vänner på det stora hela

2008-06-15 @ 19:25:14
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Marie

Okej, detta var någonting som jag har missat, jag ska genast ge mig av till alltombarn..;-))

2008-06-15 @ 20:49:08
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Ninni: Is och sol har förskoleklassen jobbat med hos oss också och de tycker det har varit bra. Jag har en speciell metod där barnen själva tar ett stort ansvar för konfliktlösning och för hur gruppen är. Den passar nog lite äldre barn. Den har också varit bra. Huvudsaken är nog att man hittar något som passar en själv som lärare och gruppen. Men sen kan det bli barn som hamnar utanför ändå, hur man är vrider och vänder på det hela.



S: I början blir man fort skärrad som förälder när det händer sånt här, men med mer erfarenhet så vet man att det oftast går över. Men när det händer så känner man verkligen av sin maktlöshet, både som förälder och lärare.



Marie: Läsning rekommenderas. Det var ett balanserat och insiktsfullt svar tyckte jag.

2008-06-15 @ 21:23:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback