Kommunal park för bostadslösa

I Norrköping har man gjort i ordning en liten park för de som är bostadslösa och utslagna av missbruk. Där ska finnas en toalett och ett skärmtak som regnsskydd. En gång om dagen så kör man dit lite mat och dryck.

Ett lovvärt initiativ! Den som inte har egen bostad tillbringar ofta sina nätter på kommunalt härbärge men körs obönhörligen ut på morgonen och får inte komma tillbaka förrän på kvällen. Ett alternativ är förstås att sova i någon trappuppgång. Eller ute när det är fint väder. Nu har de bostadslösa i Norrköping i alla fall någonstans att ta vägen under dagen och de riskerar inte att bli bortjagade. 

Så borde det vara i alla kommuner egentligen där det finns bostadslösa. Detta är nog ett bekymmer för större tätorter och städer. I Årjäng har vi naturligtvis problem med missbruk av olika slag men inga bostadslösa som är kända av kommunen i alla fall.

Jag tänker alltid när jag ser en utslagen människa att han / hon har en gång i tiden varit ett litet knubbigt spädbarn till vilken knutits möjligheter och förhoppningar. Men sedan har något gått fel efter vägen, kanske i en kombination av missbruk, sjukdom och en medfödd skörhet. Men den här människan har samma värde som alla andra. Människovärdet är ett och det samma för oss alla, ingen är värd mer eller mindre.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2629020.ab


Kommentarer
Postat av: Gubben

Jag kan också sympatisera med tanken bakom Norrköpings initiativ. Men det känns ändå inte riktigt bra med en särskild park för samhällets olycksbarn. De som går dit dock, gör det säkert för att det är bästa alternativet, så visst... Svårt!

Postat av: Inga M

Gubben: Det är klart att man skulle önska att alla kunde umgås och vara tillsammans på samma ställe, men det funkar nog tyvärr inte att blanda barnfamiljer och människor långt nere i aktivt missbruk.

2008-06-08 @ 23:22:34
Postat av: Annaa M

Även här i vår stadsdel har det placerats ut särskilda bänkar i lite avskilda skogsdungar för samma kategori människor. Nu kritiseras det även av partivänner till dem som fattade majoritetsbeslutet enligt principen att man inte ska skuffa undan vissa människor. Ett sätt att vinna sympatier kanske, men jag tycker nog fortfarande som du att det är en bra idé, även om man här inte gått längre till att skaffa just bänkar.

2008-06-08 @ 23:47:53
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tror att det finns många fler bostadslösa än vad som är känt av myndigheter, tyvärr. Några få av dessa har valt att leva utanför samhället av någon anledning. Men de allra flesta har nog "hamnat" där av olyckliga omständigheter, precis som du beskriver.



Jag tycker också det är ett lovvärt initiativ av Norrköping som fler kommuner borde ta efter. De visar att de är medvetna om att det finns människor med problem i kommunen. De visar också att de ser dem och tillåter dem att finnas.

2008-06-09 @ 05:17:08
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Annaa: Problemen försvinner ju inte bara för att man vägrar se dem. Detta kanske är tecken på klarsyn som sprider sig till fler ställen.



Mia: Bakom en del av självvalt utanförskap finns nog tyvärr ofta obehandlad mentalsjukdom i kombination med missbruk. Du har säkert rätt i att det ofta finns fler än de som är kända av myndigheter.

2008-06-09 @ 06:27:02
Postat av: Gisan

Jag har läst och tagit in ovanstående kommentarer och känner rent spontant att det är ju bättre att göra något än ingenting. Om kommunerna börjar så här så kan det ju utvecklas till något än bättre på sikt. Kramar...

2008-06-09 @ 19:44:14
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Blackout

Nu är jag Fru Tvärtom igen, ursäkta mig.

Jag skulle verkligen önska att vi alla är lika värda, men som jag ser det har människovärdet kraftigt devalverats för det stora flertalet på vår jord.

Jag personligen tycker inte att alla är lika värda, i alla fall har inte pedofiler och mördare något som helst värde för mig...oavsett deras eventuellt sorgliga livsöde.

2008-06-09 @ 22:09:10
Postat av: Inga M

Gisan: Det är ju bättre än att bara köra bort dem från de vanliga parkerna och samlingsplatserna. För där är det ofta i ärlighetens namn svårt att ha dem.

Någonstans måste de få vara.



Blackout: Du behhöver inte alls be om ursäkt för att Du tycker tvärtom. Det är välkommet med olika åsikter (så länge det inte blir personförföljelse eller ren propaganda i speciellt syfte)!

2008-06-10 @ 04:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback