Examensdagen 2008


Jag lägger ut den här bilden från dagens examensfirande. Jag räknar med att barnen inte är identifierbara när de kommer så långt bort i bilden och den har få pixlar. Det är högtidligt när vi tågar in i Silbodals kyrka med fanan först och till Äppelbo gånglåt på fiol. Så har gjorts i många år nu och vi vårdar den traditionen. Numera delar vi upp så att f-2 har avslutning först och sedan 3-4 och 5-6. Då kan alla föräldrar och anhöriga få plats. Det är fullt i alla fall. För min del var det premiär med Värendsdräkten som jag köpte förra sommaren när vi var i Småland. Därifrån är min pappas släkt.

Efter högtidligheten i kyrkan samlade jag klassen för att dela ut min examenspresent till dem: En cd med några hundra bilder från deras andra år i skolan. Sedan hade vi drop in i klassrummet för barn och föräldrar med lite juice och frukt. Alla kunde hämta kläder som fanns kvar och lite teckningar och annat. Jag fick möjlighet att tacka barn och föräldrar för två jättefina år tillsammans och önska trevlig sommar. Vi blev många och alla kom, fast inte på en gång.  Några var kvar i kyrkan för att se äldre syskon och kom senare.  Numera kommer gärna far- och morföräldrar också med och det är roligt.


Jag fick gåvor av barn + föräldrar och de är väldigt uppskattade. (Allt är inte med här!) Kul med en basilika istället för blomma! Den går åt i kväll till salladen när vi grillar. Jag vet att det är modernt att säga att man som lärare inte vill ha något på examensdagen. Men jag erkänner gärna att jag uppskattar gåvorna och jag tycker om att få ge bort något till barnen också. Det behöver inte vara kostsamma saker. Det handlar inte om girighet. Men vi har ju ändå umgåtts 5 timmar varje dag i två års tid och det känns naturligt att ta ett riktigt avsked med lite ceremonier.  Vi vuxna brukar ju göra så också när vi skiljs från arbetskamrater som slutar. Det skulle kännas lite knepigt att göra skolan till ett socialt reservat  med  helt andra umgängesformer än de gängse i samhället. (Sen kan man väl tycka att det är inte säkert att alla barn uppskattat sin lärare, precis som vi vuxna inte alltid uppskattar alla arbetskamrater, men då får man väl ta det som " Tack för att Du äntligen försvinner"! :-)) )

Fast jag tycker verkligen väldigt mycket om alla  "mina" barn och det här avskedet har föregåtts av mental samling under flera veckor.  Själva examen är en fantastiskt fin högtid med mycket glädje, men jag ska inte ens försöka beskriva examensdagens eftermiddag det året när man lämnar ifrån sig en klass   :- (

Förr har vi alltid haft möjlighet att ägna hela examensdagen åt just examen, småprata med föräldrar, plocka ihop i lugn och ro i klassrummet , träffa kollegor en stund och få tid till att känslomässigt bearbeta avskedet från barnen under resten av dagen. Men i år förväntas vi ta itu med en departementspromemoria under eftermiddagen. Så får det väl bli då. Jag vet inte om det kan vara ett led i arbetet med att minska den höga sjukfrånvaron, linjen att avskaffa sånt här känslomässigt  pjoller bland personalen.  Vi talar inte om det heller; att man fäster sig vid barnen och att det är en process att lämna dem ifrån sig.  Lika lite som vi pratar om hur vi bär oss åt för att få struktur och arbetsro i en klass.  Vi har våra hemlisar eller hur man ska uttrycka det.

I kväll ska  gubben och jag i  alla fall grilla något, eventuellt tillsammans med vännerna i Hol.

Kommentarer
Postat av: Marie

Åh, det ser verligen stämningsfullt ut! Jag förstår dig, att det är jobbigt att lämna ifrån sig barnen. Det är så otroligt enkelt att knyta starka band med just barnen...det kommer väl att bli den svåraste biten även för mig är jag rädd... (förutom galna föräldrar då förstås..;-)).



Önskar dig en trevlig kväll vid grillen!



Postat av: Inga M

Marie: Det är verkligen så stämningsfullt som det ser ut! Ja, det är en bit man får stålsätta sig inför och inse att barnen är ett lån under en kortare tid även om man fäster sig vid dem. Och Du, "galna föräldrar" är inget problem för Dig! Du har så mycket livserfarenhet och ett eget föräldraskap bakom Dig! Det finns egentligen inga galna föräldrar, bara frustrerade föräldrar. När det gäller de egna barnen så blir man en tiger och handlar på instinkt, hjärnan är urkopplad ibland. Det drabbar oss alla.

2008-06-11 @ 22:26:12
Postat av: Mia

Så högtidligt och fint. Jag kan känna känslan inom mig från mina barns skolavslutningar, idag är de vuxna!

2008-06-11 @ 23:03:08
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Visst är det en speciell dag, antingen man är lärare eller förälder!

2008-06-12 @ 00:17:57
Postat av: Gisan

Åh så fina bilder! Nu rinner en tår här. Jag är så sentimental när det gäller skolavslutningar. Kramar...

Jag har svarat på ditt mail...

2008-06-12 @ 07:59:31
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Gubben

Minns, minns mina egna skolavslutningar, marsch i dubbla led efter fanan. Kyrkan. Kläder. Mammor, pappor, blommor...

Tänk att det är lite så fortfarande!

2008-06-12 @ 22:05:17
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: S

Jag förstår att det verkligen är dubbla känslor.



Vad kul att ni är i kyrkan! DEet har de tagit bort här...istället får vi stå och frysa under ngra granar på skolgården (skugga och 12 grader andra året i rad nu)...trist...skulle mycket hellre ha r kyrkan...

2008-06-13 @ 10:01:29
URL: http://livelifetoitsfullest.blogg.se/
Postat av: Helena

Jo men visst är det härligt med lite känslor. För det är klart att ni som lärare fäster er vid barnen. Det vill vi ju - vi föräldrar alltså. Jag har förmånen att få vara med på skolavslutning ända upp i nionde året. Så igår var jag på skolavslutning där min 16-åring slutade 9:an. Känslofyllt!

2008-06-13 @ 16:34:21
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag älskar avslutningar..vemod och lycka!



Jag blir väldigt glad när jag får en blomma eller present av barn&föräldrar

Vi ger våra barn som slutar en CD också det blir dom glada för.



Ha det gott, kram

2008-06-13 @ 19:27:07
Postat av: Inga M

Gisan: Jag blir också sentimental såna här dagar. Jag ska göra ett nytt försök med inbetalning igen.



Gubben: Här håller vi på traditionerna och ändrar inte i onödan.



S: Ibland har det debatterats om kyrkan är rätt lokal. Här hos oss har vi för det första ingen annan lokal så stor att det skulle gå att ha examensfirandet där. Och sedan är det en trevlig tradition och en vacker inramning, både inne och ute.



Helena: Visst är det en stor dag när barnen går ur grundskolan. Det är ett steg mot vuxenvärlden.



Ninni: Jag tycker att det är trevligt att göra som avslut på en längre tids samvaro. Kul att Ni också ger bort cd. Det är en uppskattad present tror jag.

2008-06-14 @ 12:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback