Mat på Olssons Brygga Arvika och Rut-nostalgi på hemvägen!


Vi åt på Olssons Brygga förstås. Den utsattes för attentat i våras och restaurangen brändes ner. Det sägs i Arvika att man vet vilka det är  liksom förra gången då deras restaurang inne i stan drabbades. Men det finns inte bevis nog att binda de skyldiga  vid brottet. Restaurangen förstördes dessutom en gång av den stora översvämningen i Arvika för några år sedan då vattnet steg upp  till bebyggelse. Men bröderna Olsson har varje gång tagit nya tag och vägrat ge efter utan startat om igen.


När vi satt oss till bords kom pappa till Olssons Brygga gående efter kanten. Ja, han är inte pappa till bryggan men till bröderna. Han heter G och hyr ut ställningar i Kil och Roland brukar sitta ner och prata bort en stund med honom när han är där och hyr till något jobb. G. berättade att sönerna fått ett otroligt stöd från allmänheten i Arvika för att våga sats igen. oDet har man också fått av  kommunen och god hjälp av PEAB som ställde upp och byggde upp ett provisorium som man använder nu under sommaren. Sedan ska det byggas bättre.


Där borta på andra sidan viken pekade G ut de nya fina lägenhetshusen, Nybyggarna. Det var jättefina lägenheter.  Fint byggda och det finns brygga till de boende och närhet till vattnet.


Så här ser restaurangen ut från hamnmagasinen sett. Där var som vanligt hantverksförsäljning. Jag kolla runt lite och tycker som vanligt att det är trist att inte Årjäng utnyttjar sitt sjöläge bättre för boende och turism och snyggar upp lite vid hamnen. I år har det varit en del evenmang vid hamnen och det vore roligt om det kunde fortsätta.  Här på Olssons Brygga finns en scen och ett gediget sommarprogram med bra artister.


Oj här kom efterrätten redan. Jättefin pannacotta


Jag fick sorbet med frukt och chokladsås.

Våra varmrätter var röding respektive lax. Det passade i värmen.


Sen åkte vi runt till lägenhetshusen på andra sidan viken och kollade. Här är bryggan som hör till husen.


Så här ser det ut från ingångssidan på lägenheterna. Carport o förråd och liten gräsplätt.


Så här ser huset ut från, detta vetter mot sjön.

På hemvägen tänkte jag på Rut O 93 år gammal, bloggare som växte upp i närheten här och jag tog några bilder på hemvägen som jag lägger ut här nedan med tanke på Rut..


Skasåsbron som det ser ut idag över Glafsfjorden (blir senare Byälven väl!?)


Till höger in här från Skasås går vägen till Sulvik och Glava.


Ner till v'änster här gick den gamla vägen över bron vid Skasås. Till vänster ligger den gamla handelsboden och bensinmacken. Nu nedlagda tror jag. Vi kommer från Arvika här och har just åkt över nya bron och åker vidare mot Nysäter. Älven är till vänster här nere.


Här är vi mellan Arvika och Nysäter.


Nu börjar kornet skifta mot gult och mot mognad. Även havren var lika långt ungefär. På ett par åkrar efter vägen odlas nu majs och den var frodig och fin. Det ska bli foder åt korna. Jag antar att man gör enslige av den och blandar med annan grönmassa. Det är bördigt i Gillbergadalen. I Nysäter har man byggt upp en turism runt sina fina vikingahögar. Det är olika sorters spel och ett "ting" den här helgen och samlarmässa. Det finns också ett nytt vikingaskepp som är en kopia av ett riktigt.

Kommentarer
Postat av: Lena

Härliga vyer Inga.



Tänker på herr Lasse Anrell som är utnämnd till Arvikas Ambassadör!



Hoppas livet lever väl med er!

Postat av: Rut

Tack Inga jag känner igen alltihop.

Från översvämningen i Arvika har jag en videofilm som min bror skickade och där just Olssons brygga är med och märket dit vattnet nådde, kyrkogården var nästan helt lagd under vatten som också stadsparken.

Skasås bron ligger lite längre norrut än på min tid och där vi färjade oss över när jag gick läste. Då fanns ingen bro alls och hade vi tur låg färjan på vår sida men ofta var det inte så utan vi fick vänta. Som du minns hade jag hade 2,mil till kyrkan. Första etappen gick jag 1 mil och fick ligga över hos snälla människor sedan återstod 1 mil så läste vi hos prästen sen gick jag de återstående 2 mil hem. Gissa om jag var trött, den sista milen dessutom ensam.

Bilderna från Gillbergadalen kanner jag väl igen det är som en liten hemkomst när jag ser dem

Tack Inga.

Ville skriva mer om Gammelvala och konstnärerna bröderna Eriksson men orkar inte just nu.

2008-07-24 @ 20:15:52
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lena: Jag kan fortfarande efter så många års boende i Värmland uppskatta de vackra vyerna.



Rut: Din uppväxt är en historia som vi har svårt att ta till oss idag och ändå är det i Sverige och inte längre sedan. Det var så helt annorlunda villkor då mot nu och man undrar hur människor kunde överleva sådana umbäranden. Jag är förstås glad och tacksam om Du orkar återkommat till bröderna Eriksson och Gammelvala vid något annat tillfälle här eller på Din blogg.

2008-07-24 @ 22:06:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

I Nyköping brändes en nyöppnad nattklubb och ett café (samma ägare) ner i slutet av förra året. Ägarna hade kamera uppsatt (olovlig vill jag minnas, men ändå) och gärningsmännen fångades på bild. Polisen fick tag på dem och de åtalades för grov mordbrand, nattklubben låg i ett hyreshus och många fick fly från sina hem i bara nattkläderna.

2008-07-25 @ 20:15:38
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Det är hemskt och verkar vara ett fenomen i den här branschen. I ARvika fanns lagliga kameror men bilderna där dög inte till att identifiera gärningsmännen.

2008-07-26 @ 00:21:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback