Det kan inte stämma Peter Kadhammar!

Läste en artikel av Peter Kadhammar i gårdagens Aftonblad, 19/1 -08. Den stannade kvar i medvetandet efteråt utan att jag kunde förstå varför. Så kan det bli om något läst inte stämmer, eller det finns några anomalier eller hur man ska uttrycka det. Det lästa ligger kvar där och gnager. Jag hittar inte artikeln på nätet så jag kan inte ens försöka länka.

Efter en omläsning så märkte jag i alla fall vad det är som glappar i hans tankegång.

Han skyller skotten i Rödeby på byn. Han menar att trakasserierna mot famijen har stillatigande åsetts av byns befolkning och därför kunnat accelerera fram emot det som hände. Det är egentligen inte pojkarnas fel och familjens fel utan de tysta människornas runt omkring fel. Och han drar in andra saker som en bys intolerans kan leda till; att homosexuellla tvingas flytta, kvinnor flyttar för att hitta män som vill något annat än att hålla på med sport och bilar, poetiska pojkar flyttar för att slippa umgås med enbart mopedmekare.  Kadhammar breder ut sig om hur illa det kan gå när normerna är för snäva för hur man ska se ut och vad man ska syssla med.

Vid första anblicken kan det se ut att stämma, men sedan läser jag vidare ett antal andra artiklar om Rödeby. Och det visar sig att det inte alls är enbart den här familjen som har utsatts. Det här mopedgänget verkar ha sysslat med skadegörelse hos fler och trakasserier på annat håll också. De har blivit anmälda av andra människor men ingen har lyckats komma till rätta med dem. De är kända av polisen och det finns tydligen åtal mot någon i gänget, men lindrigare förseelser har inte tagits upp eftersom åtalet har gällt något värre. (Hur man nu kan få rabatt på ett brott bara för att man begått något som varit värre fattar jag inte??!!) Polisen verkar ha varit maktlös.

Jag får inte alls bilden av att människorna i byn har stillatigande åsett detta och gett sitt tysta godkännande av trakasserierna mot familjen. Det är ju fler som ha varit utsatta och jag får en annan bild av det hela, samma bild som jag får av gängvåld bland ungdomar i Stockholms förorter och på andra platser där sådant förekommer: På ena sidan ett gäng vilsna,  småkriminella och maktlystna ungdomar + försumliga /maktlösa föräldrar och på den andra sidan de rekorderliga skötsamma medborgarna som vill leva lugnt och ha sina grejer i fred.

Mycket kan man säkert beskylla byns sociala normsystem för men inte självklart detta! Jag undrar vad Peter Kadhammar har emot byn som fenomen? Har han sett för mycket av filmer som Jägarna och diverse fördomsfulla TV-serier?

Det finns säkert byar som är fullkomligt odrägliga att bo i även om jag aldrig träffat på någon, liksom det finns tätorter och städer som är hopplösa på sitt sätt. Jag ska inte försvara dem alla, men just det här som Peter Kadhammar skriver om stämmer inte utifrån en mer samlad bild av det som skrivits om Rödeby. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ungdomskriminaliteten är ett mycket oroande ämne tycker jag.Det berör mig väldigt illa när unga inte känner varken empati eller vad som är rätt och fel.Något måste göras åt detta växande problem,frågan är VAD?Föräldrar som abdikerat från sitt ansvar är en bit...Ha en fortsatt skön söndag!

Postat av: Ninni

Kan bara hålla med föregående talare..det är sorgligt att se all denna kriminalitet som brer ut sig..man vågar ju knappt gå ut!

Sonens bil blev pajad i mellandagarna..men ärendet skrivs bara av av polisen..finns inget att göra..sorgligt!
Visst ett dött ting..man att förstöra andras ägodelar verkar vara helt okey!

Kramen

2008-01-20 @ 20:18:02
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag tycker det är svårt att självklart säga vad som är vad. Jag tror visst inskränkt bymentalitet kan orsaka en hel del elände, men man måste nog känna den speciella byn väl för att kunna uttala sig. Det vet jag inte om Kadhammar gör. Annars halkar man lätt ut på samma hala is som när man utan att vara på plats pratar om gängbråken i Stockholms förorter eller rubricerar Kungsholmenmisshandeln i höstas som tecken på gatuvåld.

Jag rör mig fortfarande ute i natten.

2008-01-21 @ 01:42:26
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Kerstin

Tack för din kommentar!Visst är det intressant att få höra historier från förr.Få en inblick i hur livet var då och vad människor upplevt i sina långa liv.De gamla har så mycket livserfarenhet och kunskap av olika slag som vi kunde ta till vara lite bättre i många stycken..Ha det bra!

2008-01-21 @ 17:18:46
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Inga M

Kerstin: Det finns säkert flera olika ingredienser i detta fenomen och föräldrars frånvaro eller maktlöshet tror jag också är en av dem.

Ninni: Det blir otäckt om man inte ens bryr sig eller utreder sånt. Det ger fel signaler till dem som håller på.

Annaa: Jag kan för lite om olika händelser, typ Kungsholmenmisshandeln för att förstå just den händelsen, jag kan bara säga hur min bild av gängvåld bland ungdomar ser ut som generellt fenomen. Jag är glad att Du och andra fortfarande vågar röra sig ute om natten i Stockholm.

Kerstin: Det är ofta fascinerande berättelser.

2008-01-21 @ 18:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback