En skola för alla? Eller en skola för ingen?
Den här bilden gillar jag. Den hänger alltid i mitt klassrum. Den illustrerar väldigt bra dilemmat i skolan, dels dilemmat med att individualisera barns lärande, dels dilemmat med hur man organiserar skolarbetet. Det finns ett krav uppfrån, från Skolverket, från forskare, från skolteoretiker att barn rent kunskapsmässigt ska undervisas utifrån egna förutsättningar och i egen takt (i och för sig bara fram till den tidpunkten när det är dags för nationella prov och alla ska prestera lika bra, men i alla fall) men när det gäller sättet att undervisa så ska samma idé gälla alla barn: Alla barn ska undervisas i storgrupp = helklass. Allt annat ska vara undantag och är icke önskvärt. Det är grymt mot alla barn som behöver en liten grupp och en mer strukturerad undervisningssituation än man kan erbjuda i helklass.
Det här är så fel och slår så fruktansvärt hårt mot en del barn att jag får utslag bara av att tänka på det! Jag har valt en liten skola åt min son där utrymmet för varje barn är ganska stort. men det är ju inte alla som har förmånen att kunna välja en sån skola. Grr, vad sånt här kan göra mig upprörd. Det är våra barn och vår framtid som "misshandlas". Kramar...
Gisan: Kan bara hålla med Dig!
Kul att du kikade in hos mej :)
Du är välkommen tillbaka när du vill.
Önskar dej en trevlig helg.
/carin
Carin: Tack, detsamma!
Bilden är underbar, den säger allt! Jag vill också passa på att önska en trevlig fredagkväll kan samtidigt berätta att jag spelade in reprisen av 9A så jag ska försöka att titta på den i helgen...!
Jättebra bild som visar dilemmat i skolan. Vi är ju inte stöpta i samma form och då blir det svårt i stora klasser med små resurser. Önskar dig en trevlig helg!
Alltiallon: Smart, den är sevärd!
Kerstin: Bilden illustrerar bättre än ord!
Ja, häftiga bilder. Jag har aldrig tidigare sett den om skolan - men den leder utan tvekan till eftertanke!
Mia
Under min bloggfrånvaro har jag missat din skoldebatt. Men jag instämmer i allt det du skriver. Vi får säkert anedning att återkommande kommentera serien om klass 9A. Jag undrar verkligen vilka slutsatser vi kommer att kunna dra när serien är över.
Nej, hur ska man kunna ge individuell undervisning i jättegrupper? De som har störst problem är ofta de som har störst problem i större grupper.
Mia: Den bilden säger mer än 1000 ord.
Tant: Välkommen in i skoldebatten! Gillar medhåll förstås, men mothugg duger också! :-)
Tjatis: Exakt!
underbar bild.... precis sår är det, det låter så fint med individuell undervisning... men det funkar inte överhuvudtaget. Nån kan ju bli avundsjuk om nån annan gör på annat sätt... Det har jag fått höra massor av gånger...
Majsan: Jag är inte säker på att jag förstår vad Du menar. Vem blir avundsjuk?