Drag

image1597
Vi var hos A o U i Hol igår. A hade varit i Göteborg på båtmässa. Han hade med diverse broschyrer över Busterbåtar som vi dreglade över en stund. Med jämna mellanrum får vi lust att köpa en rejälare  båt att främst ha till uthyrning förstås, men också för att kunna visa våra fiskegäster sjön och dess möjligheter på ett snabbt sätt. Det är ju stora sjöar vi rör oss i här omkring och det tar en stund med en mindre båt att komma någonstans.

A hade köpt roliga drag billigt också. De här är blå och silver och det är bra på gädda i vår sjö säger han. Ögonen här är inga ögon alls utan hål.  Liknar inget vi fiskat med här förut.

Vi tränade också deras hund Chester att vara i hundgård här hos oss en stund i går fredag.  Han behöver kunna lämnas lite ibland. Han fann sig väl tillrätta med Oskar och Jazz och gillade att stå på det höga bordet och se sig om. Under tiden tog U och jag en lång promenad utan hundar.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Det blir ingen båtmässa för oss i år, men det är mest mannen som har det intresset.
Fast jag skulle nog dit och köpt lite drag till honom också. När jag sitter här och gör mina halsband går han igenom alla mina pärlor för att se vad som är bra att sätta på kroken! När det är dax för makrillfiske får jag nog gömma mina lådor. :o)

Postat av: Kerstin

Bilden du lagt ut ser ut att vara tagen hos min granne,haha.Hennes fiskegalna man har fiskedrag lagda lite här och var, även på hennes sida av skrivbordet, till hennes stora förtret hahaha.Måste vara trevligt att ha en sån brinnande passion för något, brukar jag säga som tröst.Angående våra infektioner så tror jag inte det har med åldern att göra,är väl helt enkelt så att virus och bakterierna är aggresivare och mer motståndskraftiga nu för tiden.Ligger nog mycket i förändringen av allting,klimat,miljön,maten,mediciner osv osv.Tror nog möjligheten är stor att nya sjukdomar alstras framöver...Ha en fortsatt trevlig helg!

2008-02-09 @ 13:58:54
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Pierre

Dessa drag heter Melvin och det är Fladen som gör dessa.
De är Jerkbait drag.
Det betyder "ryck" Dom är inte sådär bra på trolling eller spinn fiske.
Eftersom dom inte har någon sked så har dom inte heller någon egen gång, därmed rycks de fram.
Man ska då ha korta styva spön till detta fiske.
Jag har 2 stycken jag oxå en i den färgen som är på bilden, och en gul.

2008-02-09 @ 15:29:42
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Hanneles paradis

oj, helt främmande värld för mej.

2008-02-09 @ 16:42:45
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Josephine i Bryssel

sannerligen lustiga drag - vad är halen bra for da? Har aldrig sett sadana forut.

2008-02-09 @ 17:46:11
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Josephine i Bryssel

Pierre- aha
:-)

2008-02-09 @ 17:47:52
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Inga M

Cissi: Ha ha, kunde inte ana att smyckepärlor var begärliga för fiskare. Vet bara att de som binder egna flugor har mycket mystiskt med.

Kerstin: Nu håller jag tummarna att jag ska slippa någon mer infektion den här vintern.

Pierre: Det här med fiske är en vetenskap. Vår granne är som sagt en entusiast och vet förstås vad han har köpt. Han fiskar alltid och har gjort det hela sitt liv. Har flyttat hit från Tyskland för att bl.a. kunna bo nära bra fiske och han jobbar med att sälja fiskeresor till Island.

Hannele: Egentligen för mig också, men jag kan tycka att de är vackra att se på. Och så visste jag ju att jag har en storfiskarre bland mina läsare.

2008-02-09 @ 17:49:13
Postat av: Inga M

Josephine: Jag hoppas att Pierre tittar in här igen och kan förklara vad hålen är till för. Jag har noll koll!

2008-02-09 @ 17:53:25
Postat av: Pierre

Jag är inte 100 på vad hålen är till för men min teori är att dom tillför lite ljud och vatten vibrationer som lockar fisken.
Fiskar har en sidolinje utmed kroppen som dom känner vibrationer i vattnet med.
Detta lockar dem fram till dessa ljud och vatten signaler.

2008-02-10 @ 07:51:41
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Inga M

Pierre: Vi får se om det blir någon fiskelycka här i sjön med Jerkbaitarna! Tack för info!

2008-02-11 @ 07:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback