Dom ger inte upp 9A!

image1632
Jag tror inte att lärarna i 9A ger upp så lätt även om det verkade motigt i gårdagens program. Det här är ju TV så det måste vara lite dramatik också, man ska som tittare kastas mellan hopp och förtvivlan. Jag skrev ju förut i ett blogginlägg att det vore förfärligt om lärarna lyckas för det betyder att det hänger på den enskilde lärarens superengagemang  om barn ska lyckas i skolan. Jag menade att så borde det inte få vara. Skolan ska vara så organiserad att det ska gå att få till en bra skolgång för eleverna även med en alldeles vanlig lärare med en vanlig lärarutbildning och vanliga erfarenheter och ett vanligt engagemang.

Men nu slår det mig att det vore ännu värre om lärarna i 9A misslyckas, för det betyder ju att inte ens med superprisbelönta lärare så går det att komma till rätta med de dåliga förutsättningar som man byggt in i skolsystemet hela vägen uppifrån och ner. 

Bra och spännande TV är det i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Alltiallon

Hjälp jag missade gårdagens program eftersom Mini är så sjuk. Jag glömde helt enkelt bort det. Jag måste kolla upp om det går i repris!

Postat av: Kerstin

Efter att ha haft/har 3 barn i skolan, måste jag nog säga att mycket hänger på läraren tyvärr!Yngsta dottern hade en lärare i mellanstadiet som var en ren katastrof,gick inte att prata med henne heller tyvärr, och det visade sig på studieresultatet i hela klassen.Där rådde total anarki i 5:an och 6:an. Var krismöte på krismöte och rektorn bara stoppade huvudet i sanden låtsades att problemet inte fanns...Min dotter mådde jättedåligt av detta och tappade mycket motivation. Ha det gott idag!

2008-02-20 @ 10:45:39
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Alltiallon; har också missat men man kan tydligen se programmen på svt.se.

2008-02-20 @ 15:19:58
Postat av: Inga M

Alltiallon: Hoppas Du kan se, det var bra.

Kerstin: Exakt, alldeles för mycket hänger på den enskilde lärarens engagemang. Det är precis det jag är kritisk mot. Om en klass och en lärare inte fungerar så borde det finnas mekanismer som slår stopp och det direkt, inte efter tre år eller så. Åtgärder ska vidtagas; om det är för många barn med speciella behov i klassen så bör de få den hjälp de behöver, om klassen är för stor bör den delas, om lärararen brister i kunskaper så bör den få fortbildning. Och när det gäller läraren så menar jag inte fortbildning i första hand när det gäller ämneskunskaper för det brukar inte saknas, utan kunskaper när det gäller hur man hanterar en klass / specialsituationer / strukturer eller vad det är som fattas.

Telefonissan: Låter som ett klokt alternativ.

2008-02-20 @ 18:52:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Nu har jag suttit som klistrad framför datorn ochsett avsnitt 1 och 2. Välgjort program får man säga. Tyckte det var bra att man inte fokuserade så mycket på rena ordningsproblem, utan just det där med bristande baskunskaper. Lite tveksamt att "hänga ut" ungdomarna, men det skall bli himla intressant att följa.

F.ö. är mitt älsklingsprogram i denna genre "Vikarien". Vilken underbar magister!

2008-02-20 @ 22:52:30
Postat av: Inga M

Telefonissan: Mmm välgjord TV.

2008-02-23 @ 22:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback