Selma igen då...

blir det. Måste det bli!
Nu har jag precis sett Kejsaren av Portugallien i en utmärkt version. Det är dramatik på hög nivå med goda skådespelare och många bottnar.  Vet inte vilken gång i ordningen jag ser den här berättelsen som film /teater men det är en story av hög klass. Den berörde då när hon skrev och den berör idag, den kommer alltid att beröra eftersom temat är klassiskt. Selma Lagerlöf var på många sätt genialisk i sitt berättarskap.

DÄRFÖR BLIR DET SÅ FÖROLÄMPANDE OCH LÅGT ATT SKILDRA SELMAS LIV SÅ DÅLIGT SOM TV GJORDE NU UNDER JULHELGEN!

Och det handlar inte om huruvida hon var lesbisk eller inte, det var bara så himla trist och lågt att inte ta vara på hennes fantastiska liv och minnet av henne när man nu fick så mycket resurser att spendera på henne till 150-årsjubiléet!

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Till det kan jag bara säga AMEN!

Postat av: Inga M

Tant: Du anar inte hur glad jag är att se Dig här bland kommentatorerna igen! Välkommen tillbaka ur Din bloggexil! Jag förstår att abstinensen varit svår.

2008-12-30 @ 01:13:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Börje

Jag tyckte nog att Selma var både intressant och välgjord. HBT-temat ligger väl i tiden just nu men det störde inte dramatiken som ju utvecklades ordentligt i del 2. Men så har jag förstås inte läst en rad av Selma Lagerlöf utöver Nils Holgerson så jag hade noll förväntningar.

2008-12-30 @ 11:24:18
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Inga M

Börje: Ok, dramtiken kanske utvecklades på slutet i del två, den delen missade vi eftersom tålamodet som sagt tröt.



Jag har varit inne och slarvläst Dina senaste inlägg om Italienresan. Jag ska komma tillbaka och läsa ordentligt när jag får en stund att läsa i ro. Och då ska jag kommentera också. Tills dess får Du ha Ett Gott Nytt År!

2008-12-30 @ 11:32:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Helena.E

Javisst är Kejsaren av portugallien underbar.....

2008-12-30 @ 20:32:37
Postat av: Mia

Jag instämmer i Börjes tankar, tyckte att del två lyfte ordentligt mot det första avsnittet! Jag hade t.o.m gärna sett en fortsättning...



Smaken är som baken, sägs det.

2008-12-30 @ 22:12:45
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Helena: Det är en fantastisk berättelse...



Mia: Tur att vi människor tycker olika ibland, världen vore himla tråkig annars :-)

2008-12-30 @ 22:21:53
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback