24th of December for Risako


Here are some more pictures with english text for Risako. And we hope You can join us here next year.
(New pictures added  on the bottom of the entry!)



We're all preparing for the christmas lunch. The men are making the fruit salad (swedish style).  They are making jokes all the time.

We greet our guests with glögg. This is a spicy and sweet red wine, rather strong. We drink it hot with almond and raisins. There is one with alcohol and one without.



Then we eat a lot of food, it is; herring of 4 kinds, prince-sausage, meatballs made of moose meat, Maj's homemade bread, home shot (by Roland) smoked deer meat.


Boiled ham, brown beans, special mustard, boiled potatoes, "Janssons temptation" (potatoes+ onions, herring),  prince sausage, boiled eggs and meatballs. (This is my plate, with my favourites)


Here is Mattias with his favourites. The boys always fight about the meatballs.


My mother and my mother in law are also with us. And of course the grandchildren and children. We drink Christmas 'must', it tastes a bit like coke, but better. And also some schnaps; it is christmas-spiced alcohol with taste of cloudberries.

The dessert is fruit salad.


... And finally coffee and Maj's home made cookies...


Santa is coming! And he gives a lot of presents to everyone. The children love him.












There is a lot of lego for the children and Mattias is helping Moses assembling a dragster.




Modren ville hem rätt så tidigt, hon orkar inte så mycket. Sedan var det att gå i mätt koma (som Tessan uttryckte det så bra på sin blogg!) .

Julaftonen avslutades traditionsenligt på midnattsmässa i Missionskyrkan.
We ended our day going to church for a midnights mass, a mass with almost only beautiful Christmas music.





Den vackra belysningen är värd extra uppmärksamhet.

I stort sett hela den här gudstjänsten är en konsert. Årjäng och missionsförsamlingen har haft en oerhörd tur som har så många musikaliska begåvningar: familjen Jonehög med ingifta förmågor, Hanne Hermansson, för att nu nämna några. Det finns fler och ännu fler är på gång förstod vi av de fina musikaliska inslagen från barn och ungdomar. Jag tindrade förstås över att se mina f.d. elever Olivia och Elin i goda framträdanden.

Kommentarer
Postat av: Marie

Här har ni det bra ser jag. Vi hade också en bra jul runtflängandet till trots ;-)). God fortsättning till dig och alla de dina!

Postat av: Mia

Inget som saknas vid det julbordet! Bruna bönor har jag uteslutit numer. Mitt julbord minskar för varje år... nu kan det snart inte minska mer... :-)

2008-12-25 @ 11:42:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: carina

Oh säger jag bara din bild på kakorna får mig att minnas, min mamma gjorde alltid dessa "rosor" till jul , de hörde till julafton, tyvär så har mina barn inte en mor som lyckats att få sådana som mormor gjorde........

Men jag ska visa dem dina...

God Jul önskar Carina

2008-12-25 @ 12:24:32
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: God fortsättning till Dig också, skönt att julen blev bra trots alla "transtporter".



MIa: Håller med om det där med minskning! Bruna bönor är ett måste för mig. Vet inte var seden kommer ifrån. Min mamma är från Sörmland, fadren från Småland och så bodde de en lång ´period i Västergötland. Har en känsla av att det är från Västergötland de bruna bönorna kommer.



Carina: När barnen var små så hade vi de här kakorna i två varianter på faten, en så här och en som min mamma gjorde. På hennes var det gröna som en stjälk och det röda som rosen längst upp. När de båda bakade var det minst 10 sorters kakor på julbordet. Nu i år var det en, alltså de här som svärmor bakat.

2008-12-25 @ 12:32:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Vilken härlig julafton och vad roligt att se både modren och Malin, det var ett tag sen. De är så söta och jag kan bara beklaga att jag inte bor kvar i Umeå, då hade jag kunnat vara nån slags extramormor vid behov. Barnbarnen är underbara, själv får jag vara nöjd med ett hundbarnbarn och trenne kattdito.

Du har gjort en otroligt vacker dukning inför julmiddagen, jag är imponerad.

2008-12-25 @ 15:43:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Vänta Du bara, det kan bli barnbarn förr än man anar! Dina barn är ju inte så gamla än.



Tack för beröm för dukningen. Jag hatar att slå in paket och blir fort folkilsken när jag måste göra det, men dukning är helt ok. Det blir några standardvarianter och i år enbart rött. Förr var det mer julkalas, nästan varje kväll. Numera är det lugnare, kanske ett par gånger i veckan den här tiden.

2008-12-25 @ 22:36:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

God fortsättning! Känns som vi har mycket jul kvar denna juldagskväll.Ni hann med mycket. Här avslutades Julnatten också via midnattsmässa. En fin avslutning i stillsamhet efter en ibland ganska intensiv dag tycker jag.

2008-12-26 @ 00:15:56
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Herta: Den där midnattsmässan har allt mer blivit något jag ser fram emot. Vet inte riktigt hur det gick till, men faktiskt har den blivit en höjdpunkt på julaftonsfirandet här, något jag inte vill vara utan.

2008-12-26 @ 03:51:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Kul att se alla bilderna! Minsta barnbarnet ser ut som återuppstånden från 70-talet!



God Fortsättning önskar jag!

2008-12-26 @ 07:14:11
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annaa: God fortsättning på helgerna till Dig också!

Den fina skjortan är från Marocko. De har en god vän som ofta besöker landet och tar med kläder till barnen. Men jag antar att det är frisyren Du menar. Han är alltså egentligen nyklippt. Innan de lämnade Umeå var håret axellångt. Han är så fin i långt hår och tjockt är det också. (Har han alltså inte fått från mormor! :-) )

2008-12-26 @ 11:15:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Elin Davidsson

Hej god fortsättning till er alla jag tyckte det kul att så många jag kände kom till kyrkan för jag kom på det 30 minuter före det var!

2008-12-27 @ 10:35:37
Postat av: Inga M

Elin: God fortsättning till Dig också! Det var en fin konsert. Tack för den!

2008-12-27 @ 14:13:13
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback