Näringslivsmässa i Årjäng igår och idag lördag!



Det är stor näringslivsmässa i Årjäng. Den startade i går fredag och pågår idag lördag också från 11.00 till 16.00. Platsen är sporthallarna vid skolan. Här syns gubben i  Jaktvårdskretsens monter.  Han kör film om björnjakt och vildsvinsjakt och pratar mycket rovdjur förstås och älgjakt och hundar osv.



En dam visade upp hur hon spann på en nygjord spinnrock. Den funkar väldigt bra säger hon, tillverkad i en för oss ny modell, väldigt välbalanserad och lättjobbad. Hon spinner av angorakaninull och utan att karda först. Det såg lätt ut men krävs stor skicklighet att få detta fint tror jag. Angora är ju så otroligt finfibrig ull, mycket finare än fårull.


Så här trampade hon.


Av garnet väver hon samt stickar och virkar plagg. En del blandar hon med silke och det blir fin lyster. Det blir otroligt lätta plagg som ändå är varma eftersom den  tunna angorafibern håller  mycket luft


Här var en söt liten angorakanin med också.


Man kunde få handmassage också, gratis tror jag samtidigt som man informerades om hälsoprodukter.

De olika delarna av kommunen hade info. Från Blomskog hade man bl.a. en förteckning över emigrationen, roligt att läsa.

Det fanns också möjlighet att köpa matvaror från orten och en hel del andra företag representerade. Ett ReggioEmilio - kommunalt fridagis (tror jag det var) fanns också med och beskrev sin verksamhet. Den görs tillsammans med gymnasieskolan på orten och någon form av lärlingsutbildning.

Sammantaget en spännande mässa, väl värd ett besök. Håller alltså på till kl 16.00 idag lördag också men stänger sedan.

Kommentarer
Postat av: Lotten

De där angorakläderna ser fantastiskt sköna ut! Kanske inte lika "stickiga" som ull heller? Jag såg en annons om någon som spann av hundhår!

Postat av: Inga M

Lotten: Det var verkligen mjuka plagg, särskilt de med silke i också. Tror inte att de kan stickas alls. Sen är ju inte angora liksom fett, inget ullfett tror jag.

2008-08-16 @ 10:28:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten

angora ..va härligt...jag har faktiskt provat att spinna en gång men va lyxigt att inte behöva spinna först...ha en fin kväll

2008-08-16 @ 20:10:34
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Tack! Du menar att hon inte behövde karda först antar jag. Ja, det såg verkligen flott ut.

2008-08-17 @ 10:14:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Noemi

Vad mycket det händer hos dig! Det verkarvara alltid nåt på gång och nåt att se:)!? Kul!

2008-08-17 @ 23:22:56
URL: http://bokklubbens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback