Höst är det...


Köpte kräftor av god vän, fiskade i Vättern, signalkräftor. Ska ätas till helgen.


Ut i skogen varje dag efter jobbet har det varit, för att få frisk luft och rörelse som motvikt för att orka med. Så här är alltid våra höstar, mycket tid i skogen. Igår var vi på Lianes tak säger Roland. Det är högt uppe vid "tornet" som man säger här. Det finns ett jakttorn här tror jag någonstans. Man kan se till Tobyn och till Gängene härifrån.

Här fanns en liten tuva lingon som skyddats från frost antar jag. Annars så finns nästan inga lingon alls i år, bara ett här och där.


Svamp är det däremot gott om. Vi har med hem varje dag. Igår blev det ungeför 3 kilo. De sista vi såg tog vi inte ens. Sparar till nästa gång eller till nästa skogsvandrare.

En sån här uppriven stubbe kan vara björn, åtminstone om man är i Norrland. Men det här är nog bara grävling, men lite spännade är det i alla fall.

Det finns en hel del åt i luften som man brukar säga här. På gårdagens skogspromenad var det första dagen för säsongen med älgflugor. De kröp överallt, himla obehagligt. De lever i stora mängder på rådjur och älgar. På rådjur lever också en massa fästingar. Fästingar har Borrelia och en del annat. Undrar om smittan kan överföras med älgflugor till människa?
Dusch efter skogsvistelse är ett måste. Gårdagens skörd var ett okänt antal älgflugor och en fästing. Fästingen hade inte hunnit fastna, satt bara i resorkanten på sockorna och lurade. Jag får ofta fästingar som kryper omkring men i år hittills bara en som hunnit fastna och det var inte länge.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka fina bilder, kräftor är fantastiskt gott! Speciellt frn Vättern ;-)

Postat av: britten

å det är så härligt att komma in till dig och uppleva " hemkänsla med skog och stubbar...hoppas kräftorna ska smaka gott / kram

2008-08-29 @ 10:41:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Lotten

Oj, så mycket svamp! Vad jag har förstått här är det mest Karl Johan som har trivts. Sen gäller det ju förstås att hitta ställena! Kräftorna nästan känner jag doften av...

2008-08-29 @ 19:37:43
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Blackout

Fy tusan vad äckligt. Jag avskyr älgflugor, tycker faktiskt att de är värre än fästingarna. Fästisar har jag haft 17 st, men så exponerar jag mig mycket. Är vaccinerad mot TBE, men det hjälper inte mot borrelia/erlichia/babesia.

2008-08-29 @ 19:48:28
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Sommar ännu, men härliga bilder :)

2008-08-30 @ 09:38:28
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Hanneles paradis

Sonen plockade lingon i Umeå, gjorde sylt i veckan.

2008-08-30 @ 09:54:57
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Inga



Vilken bra sida du har kul att kolla på



Vart ligger Lianes tak,vore en kul promenad med mina underbara hundar nån dag



2008-08-31 @ 21:08:08
Postat av: Inga M

Alla: Jag gillar verkligen hösten och färgerna och skogen och svamparna! Det blir fort ett behov och vi är ute i stort sett varje dag ett par timmar nu. Igår kväll kom vi hem med svamp vid 8-tiden och gjorde varma smörgåsar. Det är livskvalitet, jag känner mig privilegierad.



Anonym: Du får ta Dig till lilla Murstenstjärn (svänger in vägen vid Sand) och så går Du rakt upp till vänster där, upp på Liskifta så högt Du kan komma. Fin tur med hundar ja.

2008-09-01 @ 06:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback