Skolverket underkänner särskilt stöd i skolan!
Men det finns ändå en hel del i den här rapporten som gör att man undrar om den publicerades 1:a april! Jag hämtar fakta från tidningen Skolvärlden nr 3 -08.
-Ca 40 procent av eleverna i den svenska skolan får särskilt stöd i någon form under sin skoltid och Skolverket larmar om att det är många fler elever som skulle behöva stöd för att nå målen, fast de inte får det. ( ! )
Då kommer osökt tanken; finns det något grundläggande fel i skolan / målsättningen / Skolverket eftersom så stor andel av elever behöver extra hjälp för att klara av den. Har man skapat en skola som inte passar barnen eftersom det tycks vara så att endast en minoritet lyckas uppnå målen utan att få extra hjälp?
- Elever som får stöd har sämre studieförutsättningar än andra elever, konstaterar man häpet i undersökningen.
Ja herre gud, vad trodde man på Skolverket?! Att det var de studiebegåvade eleverna som fick stöd???
- Elever som får tidigt stöd och stöd under lång tid har sämre resultat säger undersökningen.
Ja men självklart är det så! Det är ju de kategorierna elever som har de största svårigheterna från början. De har inte fått sina svårigheter tack vare stödet!! Men så låter det när man läser om rapporten.
- Särskilda undervisningsgrupper, säger Skolverket, får endast förekomma tillfälligtvis.
Suck! Stackars de barn som verkligen behöver ha en trygg liten grupp som sin bas i skolan och utifrån den vara med i klass så mycket som de orkar. De får ingen kontinuitet i tillvaron. Istället ska elever som inte fixar stor grupp tvingas ut i klass på heltid. Det blir ofta ändå sittande utanför klassrummet ensam med en vuxen. Jag säger inte att en liten grupp är en patentlösning för alla barn med problem, men det borde ändå finnas en möjlighet för de barn som behöver just den hjälpen. Skolverkets tankar här är en typisk skrivbordsprodukt utifrån en illusioner om verkligheten, illusionen att alla barn kan klara av att gå i stor klass. Så här kan det bli när man litar på enbart de smala områden som är utforskade istället för att våga ta till sig bred erfarenhetskunskap också.
Ja, i hög grad berättigade frågor. Skolverket imponerar inte. Säger som sommartorps-Ernst: "Varför ska man gå den logiska vägen när det finns en annan väg?"
Var är lärarnas röster i sådana här undersökningar? De som har något vettigt att säga - som du?
*suck*
Intressant. Jag läser en hel del rapporter av den här typen och ibland fascineras man av slutsatser och formuleringar. Berglin har en bra "seriestrip" om det har jag för mig... Fast när man sätter sig själv och skriver kan det bli bra tokigt. Ibland undrar jag om det är uppdragen det är fel på? Man utreder så många självklarheter, för att liksom få tyngd bakom det. Och ändå faller det platt.
Ja efter ett samtal jag hade i går med en mamma med en son beroende av stöd så säger jag bara..skolan inponerar inte på mig alls...
Gubben: Ha ha...så är det förstås, det
är kreativt!
Josephine: Nej lärarrösterna hörs inte i de här sammanhangen. Vi är bärare av den gamla förkättrade skolkulturen, den som ska utrotas med ihärdigt arbete och nästan alla medel tillåtna.
Lotten: Det blir på något vis lite pseudo över det hela.
Britten: Nej det finns en hel del att fundera över när det gäller skolans stöd och villkoren för undervisning kontra målsättning, absolut.
Jag tycker att de agerar lite motsägelsefullt. Å ena sidan ska man se till individen å andra sidan ska man helst inte ge individuell undervisning (eller särskild undervisning). Det går bra att ge individuell undervisning om det är högpresterande elever men är det lågpresterande då är det varningsflagg som gäller. Det kanske skulle vara bra om de höll en och samma lije för alla elverna, det är ju ändå det de vill att pedagogerna ska göra..;-)).
Det har Du rätt i! Tänkte inte så när jag läste det men visst är det ett ologiskt resonemang, det haltar betänkligt.