Suverän skolpolitik av Alliansen!
Jag måste bara jubla lite över de senaste dagarnas besked från regeringen. Det blir en satsning på skolan och det blir på de yngsta barnen i skolan och det blir på den första läsningen och matten!! Äntligen har en skolminister fattat något av hur vi har det ute i verkligheten.
Jag blir så glad att jag måste nypa mig i armen för att fatta att det är sant! Äntligen har vi blivit bönhörda. Det är ju här resurserna för att göra barn litterata ska sättas in.
Minister Björklund är så välinformerad om verkligheten i skolan att det är nästan obegripligt och han är en doer. Det blir något uträttat. Han går systematiskt rätt på med de åtgärder som talades om i valrörelsen: Satsningen på ny gymnasieskola, satsning på lärarnas grundutbildning + fortbildning och nu satsningen på de yngsta skolbarnen.
Det är rätt märkligt att Björklund som ändå måste leva rätt långt från skolvärlden kan göra precis rätt saker. I vår kommun så har man förbättrat för exempelvis 6-årsverksamheten. När jag hade den verksamheten för många år sedan så var man ensam lärare tills det fanns 15 barn i gruppen. Först då anställdes någon form av assisten, oftast helt outbildad och ovan vid jobbet. Men man var ändå tacksam att slippa vara ensam med 13-15 stycken 6-åringar. De började komma med skolbil vid halv åtta på morgonen och de sista åkte hem framåt halv 2. Däremellan hade man matsituation och utevistelse och toaletter i källaren. Att det gick!
Men idag så är man 3- 4 personal på barngrupper om drygt 20 barn. Det är en rejäl förbättring.
När det gäller de äldre barnen i grundskolan så hade man delningstal 30 på mellanstadiet. Det innebar att en lärare kunde ha upp till 29 elever ensam i undervisning hela dagen. Men det har man inte längre. Grupperna hos oss är upp till 27 nu och man är en och en halv lärare minst på den gruppen. Det är en rejäl förbättring.
I årskurs 1 och 2 så hade man förr ett delningstal på 25, dvs man kunde ha klasser upp till och med 24 barn. Men man var inte alls så många i praktiken eftersom man hade delad klass under större delen av dagen; förmiddagsgrupp och eftermiddagsgrupp. Den första läsinlärningen och den första matten skedde alltså i maximalt grupper på 10-12 barn. Och det var perfekt. Då hann man lyssna på alla när de läste och varje barn hann få hjälp i klassen, både med svenskan och matten. Mitt på dagen i helklass hade man bara lite bild, musik, lek o idrott och undervisning om natur och samhälle. Men här finns ingen förbättring. Tvärtom en försämring. Vi har aldrig haft så dåliga och felfördelade resurser någonsin med de yngsta barnen i grundskolan som vi har nu. Det är svårt att göra alla barn läskunniga på de två år vi har på oss när vi tvingas bedriva en stor del av den här första läsinlärningen i helklass med så många elever som 23 eller 24. Vi har alltså del av dagen hjälp av ytterligare en lärare, men en hel del av de timmarna måste användas till annat, exempelvis att gå till simundervisningen och när man går till studiebesök i närmiljön och ut i naturen och till att skapa individuella undervisningsplaner för barnen och att göra individuella utvärderingar, vilket vi är skyldiga att göra.
Vi är glada åt att andra åldersgrupper av elever, både äldre och yngre har fått en betydligt ökad personaltäthet men har lite svårt att förstå hur man kunnat dra in resurser på de yngsta barnen i grundskolan och minska personaltätheten i den första läsinlärningen och den första matten där man borde kunna vara konkret och arbeta med laborativt materiel.
Jag läste om det här oxå och blev alldeles varm när jag insåg betydelsen. Det är vår framtid de satsar på. Det är så oerhört viktigt att starten i skolan och i livet blir bra. vad blir det annars av de individer som ska växa upp och "ta hand" om oss och samhället i framtiden? Go for it Björklund.
Kramar till dig Inga!
Gisan: Tackar! För mig är det egalt vilket parti som driver det här. Jag är glad att någon äntligen röjer i skolträsket.
Håller helt med dig, trevligt att de äntligen blir av :)
e: En del av oss har väntat länge på detta.
Jag håller fullkomligt med dig om att det kvittar vilket parti som tar tag i saken, bara det blir gjort. Kramar...
Håller med dig om att satsningen behövs på skolan. Men ibland undrar jag vilken satsning som behövs. Att minska grupperna från hur det har varit - ja. Men kommer det att hjälpa helt för att öka barnens motivation, för att få dem att få en positiv bild av skolan, att vilja lära sig mer?
Jag har jobbat med utbildning hela mitt liv och jag tycker jag för varje dag har svårare att svara på vad som egentligen behövs i skolan.
Jag gick i skolan på 70-80 talet, och gick i en klass som mobbade lärarna så de började gråta och masskolkade från vissa lektioner. Det var skolans värsta klass och jag hatade att gå i den. Alltså, när mina vänner pratar om hur mycket värre skolan har blivit har jag svårt att se det. Men så är ju mina barn precis på väg in i skolan. I dotterns klass (åk 1) har de två lärare och vid matteövningarna kör de halvklass.
Vi var på studiebesök på ett gymnasium och träffade lärarna. De berättade att på det diagnostiska provet i matte de gör första veckan i skolan så ligger en del elever på nivå med årskurs 5. De har slutbetyg från åk 9...
Oj, lång kommentar. Men jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här;-)
Ja det behövs verkligen stora satsningar på skolan. Med ökad personaltäthet så ökar också orken hos lärarna...det är ju viktigt att orken och glädjen finns kvar och de riskerar ju att försvinna om arbetsbördan blir för tung. Det handlar ju inte om att förvara barn någonstans utan det handlar faktiskt om att ge dem en genuin utbildning för livet. Dessutom hoppas jag på att rena dumheter som mobbing och liknande kommer att möta på större motstånd när det finns fler vuxna som kan uppmärksamma vad som sker runt om på skolan. Däremot tror jag som jag sagt så många gånger tidigare att lärarutbildningen inte riktigt motsvarar de krav som kommer att ställas på en lärare idag. Min förhoppning är att man så småningom kommer med en mer relevant utbildning som verkligen förbereder lärarna för livet ute på skolorna. En förberedd lärare som inte "lider av nybörjar chock" kommer också vara till större nytta än vad jag tror att många kanske är idag när de kommer ut.
Lotten: Jag blir jätteglad om någon är lika intresserad av skolan som jag. Du får gärna lämna hur långa kommentarer som helst i ämnet. Jag är också tveksam till om det behövs mer resurser. Men man kan göra betydligt mer av de resurser som finns. Och jag tror precis som jag skriver att de lägsta åldrarna i grundskolan har tappat resurser inte bara i vår kommun. Man har ofta haft svårt att motivera och förklara vad man sysslar med och varför det behövs högre personaltäthet här än med äldre barn. Jag förstår inte varför eftersom det är en självklarhet med förskolebarn; ju yngre barn, desto mer personal. Det måste också till ett regelverk som stramar upp kraven på upp ordning och arbetsro i skolan. Det får inte bli ettt reservat för dåligt uppförande, ett uppförande som senare inte går att tillämpa någonstans i livet, inte i ett hem, inte i föreningslivet, inte på en arbetsplats, inte i en vänkrets osv. Det är en dålig lärdom för livet som Du beskriver. Men idag finns inget skydd för lärare som trakasseras. Det står väldigt tydligt att eléver inte får utsättas för mobbning, diskriminering osv varken av andra elever eller lärare, men det står inget om lärares arbetssituation. De är många gånger helt skyddslösa idag både när det gäller påhopp från elevgrupper och från föräldrar.
Alltiallon: Jag tror också att lärarutbildningen måste bli mer verklighetsförankrad. Jag tror att de nya signalerna från regeringen är steg åt rätt håll. Man måste åtminstone försöka få till lärarutbildningar som är anpassade för vissa elevgrupper och vissa stadier. Det går inte att göra ett smörgåsbord av det hela och sedan ha anställningslagar med behörighetskriterier som gör att kommunen måste anställa en behörig lärare oavsett om den är utbildad för just den aktuella elevgruppen eller inte. Det är heller inte juste mot den lärare som anställs. Det blir fel att undervisa i årskurs ett om man inte har läsinlärning i sin grundutbildning. Sedan handlar jobbet i mycket högre grad än man utbildar för att handla om att kunna styra en stor elevgrupp. Det ges väldigt lite utbilding på och ändå är det ofta det stora bekymret för en nyutbildad, inte att kunna skapa en bra lärandesituation för eleverna. Om eleverna ändå mest sysslar med att tracka varandra eller läraren så spelar de pedagogiska spetsfundigheterna ingen roll. Där finns stora brister i dag i utbildningen, men även i lagstöd uppifrån. Allt hänger på den auktoritet som läraren råkar var född med eller förvärvar genom erfarenhet. Det blir väldigt slumpartat när det varken är ett intagningskriterium eller ingår i utbildningen.