Studiedag i Koppom och Charlottenberg
Projektet kallas Smartis - Smart i skolan.
Jag gillade ju entrén för där hängde ju en Jörgen Zetterquist, alltså den duktige porträttmålaren som jag köpte en bild av nyss. Den här bilden var c:a 30 år gammal men också suverän.
I entrén på skolan i Charlottenberg möttes vi av den här suveräna dekorationen i taket, ett glaskonstverk.
Vi lyssnade på när skolans rektor berättade om hur man tacklat detta med dåliga attityder och dåligt uppförande på skolan. Det var alltså den här skolan som stängde en dag för att personalen skulle få chansen att sätta sig ner och hitta en handlingsplan mot eländet. Och man har lyckats tillsammans med elever och föräldrar.
Här följer en massa bilder på sånt som vi såg och som jag och kollegorna vill ta med oss i minnet.
Lustigt att jag sa att någon här måste vara konstintresserad eftersom det fanns fina konstverk snyggt hängda överallt. Och vem träffar jag i personalrummet om inte Gagga, känd bloggare. Hon jobbar som bildlärare
Rektor berättade alltså om hur attityderna på en skola kunde bli sådana att det var värre skällsord att bli kallad plugghäst än att bli kallad för hora och att man måste ansluta sig till dogmen att skolan var skit.
Jag återkommer till de tankar det här väckte och till en incident i sammanhanget. Jag funderar ju mycket på utifrån olika händelser i skolor i Sverige och utifrån debatten vi har om det är så att den svenska skolan håller på att utvecklas till ett reservat för dåligt uppförande. Ingen annanstans kan man säga så elaka saker till sina medmänniskor och fortfarande vara välkommen dagen därpå; inte i sitt hem, inte i föreningslivet, inte på en arbetsplats, inte bland grannar och bekanta, inte i vänkretsen, osv. Men jag återkommer till det.
Man inbillar sig ju lätt att sådana attityder är typiskt storstadsförorten, men jag vet att det inte är det. Den enda skola vi stött på attityden är på Eriksdalsskolan på Söder där Mellan tillbringade två år. Tyvärr var inte medvetenheten där lika hög som på skolan du besökte. Deras klasslärare i åttan sa till eleverna att hålla tyst om att de fått bra betyg på något prov för att inte försämra stämningen i klassen. På deras klassrumsdörr satt en skylt som uppmanade dem som kom sent att inte sparka i dörren utan knacka och vänta på att bli insläppta... som sagt vilket hem, vilken arbetsplats skulle acceptera något liknande!
Annaa: De här attityderna tror jag att det finns frö till överallt i Sverige, både i tätort och på landsorten. Och med vissa förutsättningar så kan de blomma ut och ta över. Lärare och föräldrar kan tillsammans i stort rabalder
minska på eländet så som man gjort i Charlottenberg och i Rinkeby.
Men det borde finnas bättre stöd i lagar och förordningar uppifrån så att det vore mer självklart oacceptabelt. För på en del ställen orkar man inte ända fram utan det får fortgå som Du skriver, man känner sig maktlös.
Detta beteende, ofta följt av våld och förstörelse och förtryck och rått språk är inte acceptabelt någon annanstans i samhället.
Skolan ska ju lära för livet och det är en dålig kunskap att ta med sig i vuxenlivet.
Gränssättningar som vanligt... och tiden alltså det tid vi lever i.
Det stod ju på skylten att det är värre att kallas plugghäst än hora.
Man värderar uttryck och ord på helt olika sätt. det är ett eget språk i skolan....
Härligt med all fin konst man kan ha omkring sig.
Svar: Ah, såg halva igår och den är verkligen jättebra :) Ska se resten ikväll!
Tack för dina kloka ord angående min bikt på bloggen. Det hjälpte mig, eller vad jag ska säga.. Fick åtminstone lite klarthet!
Så överraskande o roligt att träffa dig där på min skola igår. Måste tillägga att jag INTE ligger bakom tillkomsten eller hängningen
av de elevbilder du visar. Jag arbetar enbart på högstadiet o dessa bilder måste du ha sett på övriga stadier. Du hann ju aldrig in till min bildsal o fick heller aldrig chansen att se mina elevers arbeten. Den offentliga konsten som vi är mycket stolta över, har jag dock placerat ut över hela skolan. Glaskonstverket du visar är gjort av Sunnekonstnären Inga-Lena Klenell. Helt underbart o specialbeställt till byggnaden.
Ja, man blir verkligen bedrövad över stämningen som råder i skolorna. Men min åsikt är att föräldrar och andra vuxna måste lära sig att sätta gränser. Och det i tid. Annars får de här barnen verkligen problem när de kommer ut i arbetslivet.
De två första konstverken var otroliga (och de andra inspirerande kreativa). Glaskonstverket skulle jag kunna titta på hur länge som helst.
Den "värsta" skolan jag själv gått i var en B-skola ute på landet på 80-talet. Attityden där var extrem, och dessutom fanns det föräldrar som uppmuntrade barnens beteende. Jag fattade det inte då, som barn, och än mindre nu som förälder. Höll man sig inte inom gruppens ramar så var det kört. Och det gällde både lärare och elever...
Ser fram mot ditt inlägg! Har några "skolinlägg" som ligger och mognar till sig. En del blir förstås ur synvinkeln att vi liksom börjar om i skolan nu med en sjuåring.
Ja, det var ju ett mycket intressant ämne, ser fram emot ditt inlägg om detta. Tilläggas kan ju att det dessutom är helt sant. Jag har aldrig mött ngn ungdom som varit orolig för att kallas hora, men däremot mött en hel del som är livrädda för att bli betraktade som mesiga plugghästar. Däremot måste man ta i beaktning att det ordet hora betyder för mig och de associationer som jag gör runt ordet inte gäller för dagens ungdomar. Vidare kan jag också nämna att ordet för mig inte betyder samma sak som det gör i uppslagsboken...så visst....det finns dimensioner även på ordet hora.... MEN förutom detta så är jag intresserad av ditt inlägg för i grunden tror jag att vi menar samma sak....;-))).
Nynna: Ja, men det handlar också om att få verktyg till att upprätthålla gränserna annars blir det bara spel för gallerierna.
Barnen hade gjort fina bilder som jag visar här men det fanns också ett antal konstbilder också i båda skolorna.
Anna: Hoppas det går bra!
Gagga: Roligt att får komma till Din skola. Önskar bara att jag hade haft möjlighet att se lite mer av Ditt arbete. Men det får bli nästa gång.
Eva: Jo, det stämmer att man måste sätta gränserm, men man måste också få de verktyg som behövs för att upprätthålla gränserna. Annars slutar gränserna att existera.
Lotten: Ja, glaskonstverket var otroligt vackert och väldigt stort och väl anpassat till den fina arkitekturen i den här nya fina skolan.
Alltiallon: Men frågan är vem som har tolkningsföreträde om orden betyder andra saker plötsligt. Vem bestämmer vad ordet betyder när en elev kallar en lärare hora? År det elevens eller lärarens tolkning som gäller? Funkar det att vi låter barn och ungdomar har en egen värderingsvärld? Och framför allt, funkar i så fall den här ungdomligare värderingsvärlden när de några år senare kommer ut i vuxenlivet?
Hej igen, jag måste bara kommentera kommentaren..;-). Helt relevanta frågor, dessutom är det ju inte så att ungdomarna inte har en aning om hur laddat ordet är. De vet PRECIS hur laddat det är! Dessutom tycker jag nog att vi vuxna ska ta tillbaka vem det är som sätter gränser och normer, för ungdomarnas gränser och normer är katastrofala, de är intenting att bygga ett samhälle på. Kanske har det blivit för "mesigt". Själv ska jag läsa en bok som jag har för mig heter "i trygghetsnarkomanens land", den tar upp en del om ungdomars respektlösa attityder och hur de kan ha uppkommit. Boken verkar bitvis mycket bra!
Alltiallon: Dina synpunkter är intressanta och jag är böjd att hålla med Dig!
Den boken ska jag försöka läsa! För jag har svårt att förstå hur det kunde bli så här.