Om Doris Lessing!

Äntligen ett val som var helt ok! Men så länge hon var seriöst tippad gick det inte att ge henne något pris. Den här högfärdige Horace måste vänta tills praktiskt taget alla gett upp hoppet om henne och förmodligen hon själv också.

Såg i tv att hon var lite surt överraskad och menade att det hände mer spännande saker i hennes liv numera och att hon varit på tapeten i 30 och inget hänt.  Men hon kanske var chockad och tagen på sängen.

Hon är ingen av min absoluta favoriter. Hon har skrivit någon bok som heter Femte sanningen eller nåt tror jag. Den läste jag irriterat flera gåner för att förstår men lyckades inte. Samtidigt var jag fascinerad av den. Tror att jag till slut slängde den eller gav bort den.

I bokhyllan numera står i alla fall två andra; en som heter något på Om de unga visste och de gamla kunde eller nåt sånt  och en med en titel som är Barnet eller nåt sånt.

Gillar hennes skildringar av mänskligt, manligt och kvinnligt. Det känns internationellt och allmängiltigt för alla tider. Roligt att hon fick det i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Gisan

Jag vet inte om jag läst något av henne. Men min reaktion igår var: Ialla fall ett namn jag känner igen ordentligt. Kramar...

Postat av: Christina W

Äntligen säger jag....något namn man hört talas om och till och med känner igen. Men det är länge sedan jag läste något av henne....så länge sen att jag inte ens minns vad och vad jag tyckte om det.

2007-10-12 @ 07:17:48
URL: http://metrobloggen.se/godmat
Postat av: Inga M

Gisan o Christina: Får erkänna att det var länge sedan jag läste Doris Lessing också, minst 10 år sedan! Men nu är det väl dags att ta fram något ur bokhyllan.

2007-10-12 @ 08:54:37
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Zofy

hon är faktiskt ingen favorit hos mig heller....vi fick läsa henne på litt. vetenskapen och jag tyckte som du, att böckerna var svåra att förstå....

själv hoppades jag på J. K rowling :)!

2007-10-12 @ 10:28:50
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Zofy

.....fast Horace Engdahl gillar nog inte Harry Potter...-

2007-10-12 @ 10:29:48
URL: http://zofy.blogg.se
Postat av: Anki

Den här gången kände jag också igen namnet och jag läste "Gräset sjunger" någon gång på 70-talet.

2007-10-12 @ 14:12:34
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Annaa M

Hennes självbiografi är mycket läsvärd!

2007-10-12 @ 16:24:15
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Zofy: Ja, Harry Potters författare vore inte fel nu när Astrid Lindgren är död och inte kan få priset. Jag förlåter aldrig Horace för att hon inte fick Nobelpriset och för att han sa att han aldrig ens läste hennes böcker.

Anki: Roligt att det blev en författare som många har läst, även om jag har en känsla av att det var fler förr än nu.

Annaa: Det kanske är en bok som man borde läsa. Sonen påstår att han numera bara läser biografier och han kan ha rätt i att det är intressant läsning. Berts var ju ok (inga andra jämförelser dock! :-)
)

2007-10-13 @ 04:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback