Gynekologen i Askim!

Vi var i Askim för ett tag sedan men vi såg ingen gynekolog, mest militärer. Vi var på ett 60-årskalas och det var inte ens det Askim. Vårt Askim ligger i Norge, en bit innanför gränsen i Norge.

Nu skulle jag göra ett torftigt försök att vara social och se på TV. Så jag pinade mig igenom ett avsnitt av Gynekologen i Askim. Och sedan läste jag i en av kvällstidningarna på nätet (flydde dit innan det var slut, orkade inte hela vägen så att säga) att det här var i särklass den bästa svenska dramaserien just nu. stod det Den slog alla andra med hästlängder, knep 76 % av rösterna mot de övrigas 10 - 20 ¨så där.

Det måste alltså vara fel på mig och inte på dramaserien. För det jag kunde se var bara ett hopkok av  förväntat säljande fenomen;

- Medelålders herre som upptäcker att han är homo och tar  sina första stapplande  kliv utanför garderoben
-Klimakteriekärringar som uppför sig exakt som våra fördomar påbjuder = åldersförnekande och bittra.
- Någon döende i cancer (kan väldigt många identifiera sig med )
- Otrohet som livsstil (tyvärr också mångas erfarenhet)
- Gammal kvinna har sex med superung man och blir gravid med honom och han har eg. sällskap med dottern (gud så dåligt!!)
- Oönska graviditet och förmodligen ett  hjärtslitande  drama om abort eller inte och hur man gör blir det fel


En eller två av de här ingredienserna hade varit nog, men att pula in alla i samma serie och förmodligen köra dem som tema framöver är bara för mycket. Det luktar spekulation lång väg. Jag ser seriemakarna framför mig som kokandes en häxbrygd. Under tiden som serien växt fram så har man resonerat öppet sinsemellan om hur många droppar sex som ska med, respektive hur många kilo otrohet, hur många nypor homo osv osv. Och sedan har man slängt alltsammans i grytan och rört om. Därefter skedas soppan (såpan) upp till oss i lämpliga portioner.

Nej, jag tror att jag ska ta mig an projektet hänga undan resten av sommarkläderna nästa gång Askimsgynekologen dyker upp.



-

Kommentarer
Postat av: Mia

Ibland tycker jag att jag missar många bra program, jag tittar väldigt sällan på TV. Men inser att jag även slipper många dåliga program.

Mia

Postat av: Cissi

Kommer nu på varför jag har slutat titta på TV!

2007-10-16 @ 07:15:58
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården säger

God morgon! Tur att jag inte missat något bra då... för detta verkar vara sällsynt dåligt program. Ser nästan inte något på tv så jag missar allt, i princip.

2007-10-16 @ 07:49:04
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Annaa M

Jag har en god vän som bor i Askim. Under alla år i Det Stora Studieförbundets styrelse lärde sig inte förre chefen där att uttala det rätt. Kul att det nu är satt på kartan i alla fall. Hoppas uttalet är rätt. Tjockt västsvenskt/tyskt sch-ljud som uttalas som en harkling.

2007-10-16 @ 20:41:29
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Oj oj oj ...ni har verkligen missat den bästa svenska serien någonsin! Det är bara att beklaga!

2007-10-16 @ 21:10:29
Postat av: Inga M

Mia: Så är det nog! Jag missar nog också många bra som inte orkar kolla på TV.

Cissi: Jag försöker vara social ibland och engagera mig i TVn men misslyckas oftast.

Nina: Tycker också att det mesta är tråkigt på TV.

Annaa: Dp finns det i alla fall en skillnad mellan uttalet på Ditt Askim och vårt norska. För det norska uttalas med ett tunt fint sk-ljud.

Anonym: Smällar man får ta!

2007-10-16 @ 22:30:09
Postat av: En liten tant

Ja, du har ju alldeles rätt i din bistra analys. Men jag har ändå tittat på det hela med behållning. Och det beror på skådespelarna. Ungefär som när jag såg "Så som i himmelen" som jag tyckte var en spekulativ och tunn film - men vilka skådespelarinstaser!

2007-10-17 @ 00:07:26
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Inga M

Tant: Roligt att Du finns kvar på bloggen. Det är långt mellan Dina inlägg och kommentarer. Jag saknar Dig.

När det gäller skådespelarna så kan jag hålla med Dig och dessutom lite roligt att få se i alla fall några som inte är så vanliga.

2007-10-17 @ 06:59:04
Postat av: Mia

Jag är helt besatt av gynekologen. Det bästa svenska drama som jag har sett någonsin. Så är det bara. hoppas att det blir fler avsnitt!!!

2007-10-18 @ 21:31:27
Postat av: Darkangel och Mumma

Åh, så skönt att läsa att jag inte är ensam om att såga serien.

2007-10-19 @ 03:44:02
URL: http://aselli.se/
Postat av: Inga M

Mia: Tur att meningarna kan vara delade!

Darkangel och Mumma: Då är vi några som tycker lika.

2007-10-19 @ 23:54:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback