Vaccination avklarad!

Nu har vi varit på sjukhuset och blivit vaccinerade mot influensa, jag och modren. Hon vill gärna vaccinera sig, är ju 90 år och en influensa blir självklart farlig i den åldern. Hon är ju  frisk men svag av ålder förstås.

Jag har aldrig vaccinerat mig förut mot influensa,  har egentligen bara tänkt att det är till för sjuklingar och åldringar. Men förra året fick jag ligga så länge i det årets influensa och jag hatar verkligen att bara ligga så där så jag tänkte att det går väl att fråga i alla fall. Och det var inga problem. Jag fick betala 190 kronor förstås men det kan det vara värt, medan modren fick gratis.

Men sköterskan frågade så många gånger om jag var allergisk mot något så jag hann till slut bli riktigt nervös. Egentligen har jag en inbyggd motvilja mot att få främmande ämnen insprutade i blodet. Tror kanske att vi har varit lite väl generösa med det ibland i västvärlden.

Till slut frågade hon om jag var allergisk mot konserveringsmedel! Och då var jag på väg att lägga ner hela projektet. Insåg alltså att det som jag skulle få in i blodbanorna innehöll konserveringsmedel också, förutom verksamt medel. Isch! Jag som är skeptisk till konserveringsmedel i livsmedel skulle nu få det rätt in i kroppen utan omvägar!

Men jag bet ihop och sa att det var jag nog inte. När allt var sprutat och klart så blev vi ombedda att sätta oss i väntrummet i 10 minuter ifall vi skulle få någon reaktion. Men det fick vi inte, fast jag kände efter som bara den. Så det var bara att åka hem igen.

Kommentarer
Postat av: Lena

Oj,oj, oj...som du skulle jag nog funderat både en och två gånger efter alla dessa utfrågningar.Tycker du var modig Inga!Tack för fina rader i min blogg, de värmer så och jag blir verkligen glad när du ger uttryck för vad du känner, upplever av mina bilder och min text. Kram/ Lena

Postat av: rut

Men det är väl säkert säkrast att ta de skydd som finns på marknaden. Jag har undgått influensa under de år som jag tagit vaccinationen om det är för det vet jag inte. Din kommun måste vara särskilt noga med att förebygga risker, här går det mer efter löpande bandsprincipen.
Tack för fina bilder på din blogg.

2007-11-03 @ 11:48:46
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: Inga M

Lena: Jag är ofta inne hos Dig och ser på fina bilder och läser de speciella texterna, men kommenterar inte alltid.

Rut: Idag har jag lagt ut mer bilder från bygden och jordbruket. Det kanske passar Dig! Det ska bli spännande att se om jag kan slippa en sjukdomsperiod på minst en vecka den här vintern. Så brukar det bli annars och det är omöjligt att undgå smitta i jobbet med så små barn.

2007-11-04 @ 09:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback