Tryggheten i klassen är viktig.
- Lyssna på oss när vi räcker upp handen för att säga nåt.
- Höra på oss när vi läser läxan.
- Lära oss saker.
- Vara snäll.
- Låta oss vara med och bestämma.
- Vara uppmärksam om det händer nåt.
- Säga till när Du ser att vi är arga på varandra.
- Säga till om någon håller på med något eller visslar inne i klassrumme.
- Säga ifrån om någon retas.
- Ringa till föräldrarna om någon blir sjuk.
- Tala om för oss vad vi ska göra.
- Se till så att vi inte leker "Knuff-och-drag-lekar".
- Säga till när vi gör något som är fel.
- Säga till barnen så de inte säger dumma saker till varandra.
- Säga till oss så att vi inte mobbar varandra.
- Säga till om någon springer i klassrummet.
- Säga till om man pratar i klassrummet.
Det här är barnens egna synpunkter på vad jag som lärare kan göra för att min klass, klass 2a, ska fortsätta att vara en bra klass. De är väldigt kloka och det mesta handlar om att de tycker det är viktigt att jag hjälper dem att skapa en trygg miljö. Man vill inte bli mobbad, retad eller bli utsatt. Och de ser mig som som lärare som den yttersta garanten för att så inte sker. Det är alltså deras utvärdering av mitt jobb. De har nu sagt sitt, jag ska göra mitt bästa för att leva upp till deras förväntningar. Sedan tar vi fram de här synpunkterna igen i slutet av läsåret och kollar av om de tycker att jag har gjort det här. Annars får jag klagomål.
Vi gör den här typen av planering / utvärdering kontinuerligt i klassen. Barnen får säga vad de tycker att föräldrarna kan göra för att klassen ska fortsätta vara en bra klass och den görs i hemmet tillsammans med föräldrarna. Den listan utvärderar vi också framöver.
De får också lista vad de själva kan göra för att skapa en bra klass. Och det är mycket bra saker. Utvärderas också ibland. Och den här klassen har verkligen lyckats med sin målsättning att bli en bra klass. Alla var direkt i skolstarten övertygade om att det var det man ville bli; en sån där klass som alla vill gå i, en klass som är roligt att vara i.
Och det här alltså barnens krav på vad jag ska göra / fortsätta göra som lärare för att barnen ska nå det målet. För vi pratar ofta om att det är egentligen barnen som åstadkommer en bra klass, det är de som ska äras för framgången. De klarar det trots att det är en stor klass och en rörig organisation vi lever i.
Det här är ett kontinuerligt arbete som vi håller på med lite nu och då i min klass. Träning i social kompetens är färskvara och måste hela tiden uppdateras och utvecklas i takt med att barnens erfarenhet och mognad växer. Ibland undrar jag om det här jobbet är viktigare än det rent skolkunskapsmässiga jobbet. I barnens ögon har det i alla fall hög prioritet. Och det är fint att se hur barn som annars är lite försiktiga vågar ta för sig allt mer när de märker att det är tryggt omkring dem, det är inte farligt att prata och agera inför gruppen.
Vilket underbart sätt du har att arbeta med dina elever. jag är övertygad om att de kommer anse att du har gjort ditt jobb med fulländning den dag ni utvärderar. Jag tycker att det är oerhört intressant att läsa om ditt arbete med din klass! Kramar...
Det här gör mig helt rörd! TänK om vi hade haft sånt här under min skolgång? hur annorlunda hade inte min klass kunnat bli/vara?...
Mejla en länk till Hedgehog-Sara, hon måste få läsa!
Gisan: Barnen kommer säkert att ha synpunkter och ingen är fullkomlig. Det är ett spännande arbete att göra en bra klass och det gör sig inte själv. Det handlar om att samla allas goda krafter. Ensam klarar man inget på det här området.
Josephine: Jag har läst om hur Du hade det och så får det aldrig någonsin vara!! Det här jobbet känns väldigt viktigt och annat får stryka på foten, jag erkänner det. Det måste alltid vara prioritet ett, att barnen kan komma till skolan och känna trygghet i sin egen klass åtminstone. Sedan finns det några hundra till på skolgården men inom klassen kan de i alla fall oftast hjälpa varandra och lita på varandra när det gäller. Med barnens goda och medvetna vilja och föräldrar som verkligen ställer upp så kommer man långt. Föräldrarnas insats betyder mycket fast de inte är närvarande under skoldagen.
Det är synd att du bor så långt bort från mig för annars skulle jag be om att få göra ett "studiebesök" hos dig, för du verkar ha en inställning till ditt jobb och dina elever som verkligen tilltalar mig!
Alltiallon: Du är så välkommen hit. Det är inte så långt, E18 raka spåret, drygt 40 mil, tar 4-5 timmar med bil. Det vore himla roligt att träffas och nu är våra uthyrningsstugor lediga till säsongen börjar igen. Du bor självklart där gratis och kan ta med fler om Du vill. Vore trevligt om Du har lust!
Intressant! Vad jag har förstått på vår dotter och hennes lärare är det precis så de arbetar. Undrar om jag ska intervjua dottern om vad de ställt upp för mål för lärarens arbete;-)
Jag menar inte att någon är fullkomlig. Men just att du är ödmjuk nog att låta dem ha åsikter visar så mycket respekt för dem och det känner dem. Kramar...
Gör ett studiebesök, en sådan skön känsla att gå in i Ingas klassrum. Lugn och ro och nöjda elever som visar varandra mycket respekt. Efter att jag nu är inne på tredje barnet i samma skola så är man luttrad. Har suttit många timmar som åhörare i en etta och bara fått ont i öronen av allt väsen, då man kommer till Inga är det lugnt! Sen måste man ju också jobba....även som förälder, hjälpa till med matte mm. Men det är ju bara kul.
Lotten: Ja, gör det! Det är en intressant fråga.
Gisan: Jag har stor respekt för barn och deras arbete och deras förmåga. Och den respekten ökar för varje år som lärare. De är oerhört kompetenta människor, förtjänar att lyssnas på och tas på allvar.
Eva: Tack Eva (en av föräldrarna i min klass!) för vänliga ord om klassen. Det finns arbetspass hos oss också där eleverna hörs mer, förmiddagsdiscot exempelvis. Men i ensamarbete och i grupparbete så stör barnen inte varandra. Jag upplever också att de är vänliga mot varandra. Sen kan ju inte jag uppfatta allt och där hoppas jag ju att föräldrar hjälper mig och berättar om något ligger och pyr någonstans. Föräldrarna i den här klassen har varit väldigt hjälpsamma och stöttande.
Hittills har vi varit förskonade från större bekymmer.