Mordet i Segolstorp!

Det här är bara en helt fantastisk historia!!

Sverige är så litet och på bloggen kan vad som knytas ihop!

För några inlägg sedan presenterade jag en man i storväst och tovad hatt och många förundrade sig över storvästen som plagg.

Igår var jag inne på Rut Os blogg (se min länklista) och läste. Jag skrev om hennes blogg förut, Rut är 92 år och bloggar, ibland om sitt liv och sin uppväxt. Nu läste jag en berättelse från hennes barndom om ett hemskt mord som berättades om när hon växte upp. Det hade hänt  i ett hus nära hennes morföräldrars hem.

Ett äldre par blev rånat och mördat  med yxa och deras hus brändes ner. Huset hette Segolstorp och ligger i Värmland vid Fjällsjön.

När jag berättar för gubben om det här så säger han att det är arrendator-O:s anfäder, det gamla paret som blev mördat! Arrendator-O är alltså mannen med storväst och den tovade hatten för något blogginlägg sedan och han och hans bröder äger fortfarande det gamla torpet Segolstorp uppe  i Lönnskog / Elovsbyn!

Gå in och läs på Rut Os blogg om den hemska händelsen och kolla sedan en gång till på vår vän/ arrendator med storvästen och tovad hatt. Han är alltså ättling, troligen barnbarns barnbarn till det gamla paret som mördades.

Jag och Rut publicerar alltså våra inlägg nästan samtidigt utan att fatta att de hänger ihop!  Helt otroligt!!

Och allt är sant, belagt med dokument och finns att läsa om i Häljebols kriminalmuseum.

image1371

Eftersom mitt inlägg försvunnit så lägger jag in bilden igen här!

Kommentarer
Postat av: Noemi

Men gud vilket sammanträffande! Läste här hos dig och kollade Rut med. Vad världen är liten! Tänk att man har minnen kvar av nåt som hände så otroligt länge sedan med!!!

Postat av: Alltiallon

Ja det var verkligen en fantasktisk historia. Ibland förundras man över vilka spratt ödet spelar..

2007-11-29 @ 19:37:21
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: F

Ibland är världen bra liten!

2007-11-29 @ 19:42:40
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Helena

Men det är verkligen fantastiskt. Skall kolla på Ruts blogg. Kul tips.

2007-11-29 @ 21:02:42
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Christina W

Sånt här är spännande för en släktforskare (som jag ju också är) Historier som fascinerar.
Och jag som bara kikade in för att önska dig en trevlig advent. Här ska tillagas vildsvinskött som inhandlades på marknad förra helgen.

2007-11-30 @ 09:26:17
URL: http://metrobloggen.se/godmat
Postat av: Helena

tack för tips om intressant blogg

2007-12-01 @ 15:19:04
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Blackout

Vilket sammanträffande!

2007-12-01 @ 15:55:37
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Nynna

Ja.. världen är verkligen liten... tack för tipset om Ruts blogg.... jag läser den :-)

2007-12-01 @ 18:37:24
URL: http://nynnas.blogg.se
Postat av: Inga M

Alla; Eftersom vi inte varit hemma så har jag inte kunnat publicera eller svara på kommentarerna tidigare. Men jag kan bara hålla med alla att det är spännande med vad som hänt tidigare i släktleden och jag har forskat lite på Rolands historia. Det var spännande, blev nästan som en sjuka. Jag kunde sitta i timmar och läsa helt fascinerad av de öden som trädde fram på raderna och mellan dem. Och här finns allt nedtecknat. Jag ser fram emot att få veta mer om mordet i Segolstorp och göra ett besök där till sommaren kanske tillsammans med arrendator-O.

2007-12-02 @ 12:18:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback