Jag ger upp!
De tre senaste sommarloven och övriga lov de tre senaste skolåren så har jag använt större delen av ledigheten till att utveckla ett arbetssätt med enbart laborativ matematik för årskurs ett och två, ett arbetssätt + materiel som ersätter matteböckerna. Jag försökte samla ork och lust till att göra så nu också det här lovet men jag orkar inte så nu tar jag sommarlov.
Tidigare har det inte varit någon uppoffring för det har fungerat så bra i praktiken. Bara detta att se barnens glädje och deras goda framsteg har varit en sporre att fortsätta. De barn som jobbade med detta i två år tyckte hela tiden att matte var roligt, de gillade verkligen mattelektionerna som var laborerande och spel i huvudsak, men med lite uppkollningar på papper. Till slut så testade jag deras kunskaper genom att låta dem göra alla diagnoser i ettans och tvåans matteböcker och alla barn kunde göra rätt svar på alla frågor! Det kändes rätt fantastiskt. Då hade vi visserligen också en kaotisk lokalsituation men åtminstone rimliga klasstorlekar, ca 15 elever per klass i årskurs 1.
I höstas sjösattes en ny organisation på vår skola. Den innebar inga personalnedskärningar men eftersom klassrummen och lokalerna inte räcker till så fick det bli tre lärare på två klasser istället. Och alltså alldeles för stora klasser; 23 och 24 i årskurs 1. Eftersom så små barn inte fixar undervisning i så stor grupp så är vi i en situation där vi skickar elever ut och in i olika gruppkonstellationer under dagen. Dessutom är det väldigt trångt i klassrummen och i korridorerna. Jag kan inte förvara allt laborativt mattemateriel på skolan för vi har inga förråd som kan ta det. Alla skrubbar och skrymslen utnyttjas till undervisning. Alltså måste jag flytta allt mellan hemmet och skolan när vi börjar på ett nytt avsnitt. Och den laborativa undervisningen måste bli på samma nivå för alla samtidigt vilket den inte borde vara. Allt borde vara tillgängligt hela tiden av båda årskursernas materiel men det kan jag ju bara drömma om, då får jag flytta ut eleverna på skolgården.
De elever jag undervisar nu som ska börja årskurs 2 till hösten har jag tvingats ge matteböcker pga klasstorleken och trängseln och den röriga organisationen. De har haft mycket mattelab som komplement och det kommer de att fortsätta med nästa år också. De kommer självklart att få utnyttja det materiel som jag redan tagit fram men med så här dåliga förutsättningar så orkar jag inte ens tänka på att försöka vidareutveckla det här och gå vidare varken med materiel eller metod. Det hade varit så roligt att kunna fortsätta, för jag har sett möjligheter skymta som jag inte trodde var möjliga, sånt som skulle gå att jobba vidare med. Det är alltså som att komma in i en ny mattevärld. Och detta var egentligen orsaken till att jag ville ha en klasslärartjänst med ettor på gamla dagar! Men jag ger upp detta med att utveckla matteundervisningen som utgår från laborativt materiel, det får i fortsättningen bli endast ett komplement!
Det jag kommer att göra under sommaren är en matteblogg. En blogg där jag beskriver hur jag jobbat med matte praktiskt, alltså en beskrivning i bild och ord av det jag gjorde medan det var möjligt. Jag vill göra det innan jag glömmer bort. Kanske någon annan som har bättre förutsättningar än jag vill använda den som inspiration för att utveckla sitt eget eller mitt arbetssätt vidare.
Nu får jag sluta och vi får ta ett tag med bredbandsuppkopplingsförsöken igen. Nej inte vi utan de andra! Mixat med lite festlighet och studentfirande och kall pilsner, så kan det bli vad som helst förstår jag. Men om Ni inte hör något från mig på någon dag eller så så har jag fastnat i bredbandsträsket någonstans.
Måste bara säga att du har ett fantastiskt fint namn :)
Inga: Nja, jag har väl börjat vänja mig till slut, eller hur man ska uttrycka det. Roligt att vi är fler.
Vad synd att dina strävanden som gett så fina resultat nu skall "gå om intet"...Det är skamligt att det inte skall kunna fungera med din bevisligen alldeles utmärkta och lärorika undervisning på grund av "nedskärningar" o större klasser! De tänker aldrig LÅNGSIKTIGT känns det som - "beslutsfattarna"...Bara på kort sikt och vad som är mest "effektivt" NU.....Synd och skam är det. Och jag tror eleverna kommer att sakna din fina matteundervisning mycket! Själv ser jag fram emot att få det berättat här på din blogg.
Trolda - godmorgon!
Trolda: Min elever är nog för små, både för att läsa bloggar och att skriva om matte på dem.
Vårt skolkaos handlar inte ens om ekonomiska nedskärningar. Vi har tvingats organisera verksamheten så här "småbarnsovänligt"
pga dåliga och få lokaler. Det är inte för lite personal egentligen. Det absurda är att på andra sidan vägen står en skola med nästan hälften av sina lokaler tomma. Dessutom äger kommunen en jättestor folkhögskola där det finns en hel del möjligheter och är ganska luftigt lokalmässigt. Det är svårt att förstå logiken i fördelningen.
Ja, praktisk matte fungerar bra och jag sörjer att jag tvingas släppa möjligheterna jag sett när det gäller matteundervisningen.
Den idealiska eller kanske optimala matematikundervisning som vi tar del av på LHS är i mångt och mycket rent laborativt. Dessvärre har jag ute på min praktik noterat att just de stora klasserna riskerar att haverera ambitionerna på grund av att det inte finns utrymme för sådan undervisning. Det finns varken tid eller utrymme ute på skolorna att bedriva en sådan undervisning. Jag har funderat mycket på hur jag själv ska lägga upp min undervisning då jag vill använda mig av laborativt arbete men inser samtidigt att jag också MÅSTE hinna med hela matematiken för en årskurs och då är det kanske bättre med läroböcker (eller åtmonstone ett säkrare kort). Jag vill väldigt gärna och med stort intresse ta del av ditt arbetssätt då jag också har bestämt mig för att utforma min egen undervisning utifrån det jag kan, fått till livs på LHS och det jag sett som problem ute på skolan med en alltför läroboks-bunden undervisning.
Ja, inte är det då lärarnas "fel" om vi får dåliga resutat i internationella undersökningar. Milde tid vilka fruktansvärda arbetsvillkor du beskriver.
Jag blir upprörd, ledsen, frustrerad över att ett så utomordentligt utvecklingsarbete ödeläggs pga organisatoriska och lokalmässiga hinder. Däremot förstår jag till fullo att det inte går att driva arbetet vidare med dessa förutsättningar. Ser fram emot att ta del av din matteblogg. Jag föreslår att du kontaktar ett läromedelsförlag/ förlag som ger ut fackböcker för pedagoger. Detta borde kunna bli en intressant bok för både vekrsmma och blivande lärare.
Hoppas det ordnar sig med nya bredbandsuppkopplingen.
Själv har jag inga problem och är helnöjd.
Låter spännande med matte-blogg. När den kommer igång så ska jag tipsa äldste sonen som är lärare -han har nämligen läst matte extra på distans vid Universitetet i Karlstad och tyckte det var så kul
WOW WOW jag saknar ord! Sjösätt den där mattebloggen snarast!! Jag kommer att följa den med emfas! Skulle verkligen vilja ha en pedagogisk och vänlig och lättfattlig översikt kring matte ur en pedagogisk synvinkel. Har haft ett djävulskt matteproblem hela livet!
Alias: Jag tror kanske att det kan vara klokt att ha läroboksstöd de första åren så att Du får en känsla för vad som ska läras i den aktuella årskursen. På så sätt märker Du också var svårigheterna kommer någonstans. Det är ett bra utgångsläge att som Du vara medveten om problemen med att vara lärobksstyrd.
Tant: Jag har eg inget primärt intresse av att tjäna pengar på detta så jag testar nog med en blogg först i alla fall. Det blir inte så petigt och ambitiöst. Och så kan jag få en chans att få respons på mina tankar, det är lite krångligare med bok.
Inkan: Jag lovar att berätta när jag börjar lägga ut bilder och text. Det blir nog litet i taget. Bredbandsuppkoppling var inte så enkelt och säkert direkt. Just nu så är jag bredbandsuppkopplad men det går inte att ansluta i första telefonjacket eftersom det saknas ett visst kort i datorn så när telefonen ringer så bryter det uppkopplingen! Vi hade precis gjort färdig en annons till Blocket på Rolands bil när det bröt. Då kan man hålla sig för skratt.
Matrixa: Ja, den kommer snart igång. Men det blir ingen blogg som undervisar i matte, utan i ett alternativt sätt att bedriva undervisning. Jag har också haft bekymmer med matte hela mitt liv. Det lossnade för mig när jag träffade en av Sveriges mattegurus: Sten Rydh. Han fick mig att tycka att matte var roligt och med hans handledning så byggde jag upp min laborativa matteundervisning.
Låter som ett fantastiskt projekt, hoppas att du får möjlighet till det igen. Jag såg på en annan blogg att du letat efter forskning om begåvade barn i skolan. Jag råkar veta att mensa har ett projekt i ämnet och har samlat ihop länkar till forskning m.m. på http://www.mensa.se/content/view/45/94/
Johanna: Tiden börjar rinna ut känns det som, för att ta sig an ett projekt av den här typen igen. Jag börjar ju kunna överblicka den arbetstid jag har kvar.
Det Du skrev om begåvade barn i skolan ska jag
gå in och läsa. Jag har ju arbetat med barn som har haft svårigheter att klara av skolan och ofta undrat om inte motsatsen också kan ge utanförskap eller andra problem.