Oslo dagstur

Oslo dagstur
Vi åkte till Oslo idag tillsammans med Stockholmssonen och flickvän. Här stretar vi på mot Akers brygge, gästhamn för småbåtar, restauranger, köpcentra, lyxbostäder, ja allt finns här. Och framför allt läckra färska räkor.

image801

Här finns massor av fina lägenheter, mycket glas och betong, fina terasser. Det är kul att gå och titta. Vågar inte gissa vad lägenheterna kostar. För länge sedan var vi här och förfasade oss över priser på över en miljon när området var nybyggt och försäljningen gick lite trögt. Men det får vi väl lägga en nolla till idag antar jag. Diana Ross och Arne Ness hade en fin takvåning här sas det, på den tiden det begav sig.

image802
I Oslo såg vi massor av lånecyklar. Ett bra alternativ till stadstrafik med bil!

image803
Ett Hard Rock Café har det blivit sedan sist vi var här. En staty av Mick Jagger minsann. Gubben köpte en t-shirt.

image804
Mer hårdrock! Det här får väl bli dagens Lassie. Metallica kommer ut här från Grand Hotell på Karl Johan för att åka till sin spelning i Oslo.

Kommentarer
Postat av: Blackout

Oj vilket häftigt hamnområde, påminner mycket om Västra Hamnen i Malmö, där som Turning Torso ligger. M a o inget för medelinkomsttagaren.
Ang ditt svar på min blogg: jag är inte helpräktig när det gäller alkohol, kan visst ta ett glas vin eller en drink, men det sker ytterst sällan och för det mesta smakar det inte gott. Har svårt för att uppföra mig "snällt, tyst och trevligt" när folk blir berusade och ballar ur. Pappa adjunkten och mamma distriktssköterkan konsumerar vin till maten, konjak
eller calvados till kaffet och dry martini i stället för eftermiddagskaffe, och
det är förmodligen därför jag är som jag är... bildligt talat, spriten flödade under min uppväxt.
Gud vad det är skönt att bli medelålders :-)

Postat av: Inga M

Håller med om det sista! Först när man är barn måste man göra som föräldrarna vill, sedan gör man det som det sociala trycket påbjuder under ett antal år. Men sen är det äntligen dags att bli befriad och välja själv; medelålders! Njutbart! "Vill inte byta för allt smör i Småland" som min gamla mamma skulle ha sagt.

2007-07-10 @ 17:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback