Första skoldagen efter lovet.

Så blev det då slut på lovet och jobb igen. Och det med besked!

På skolan från halv 8 imorse till halv 6, utan rast. Sedan hem, lite uppvärmda matrester, två längre planeringssamtal till kollegor inför de förändringar vi har i terminsstarten. Efter det var klockan fem i nio. Gjorde ett sista försök att dessutom nå en förälder som jag ville prata med men det lyckades inte och klockan 9 räknar jag som  deadline för att inleda föräldrasamtal.  

Som vanligt i termins- och läsårsstarter; jobb i stort sett all vaken tid.

Men jag klagar inte, det är roligt att vara lärare och framför allt att träffa barnen igen. De är fulla av berättelser efter ett långt lov. Jag får en elev till till klassen. Det blir då 23 elever. En stor grupp oavsett hur mycket resuser som finns.

Kommentarer
Postat av: Zofy

wow, verkar tufft....men motiverande! märks verkligen att du gillar ditt jobb!

Jag gillar mycket av det jag ser man håller på med i förskola/småskola. Dottern har ofta med sig papper hem som hon sitter och pysslar med och vill att jag ska hjälpa henne....det är sådana här övningar typ att man parar ihop siffror med olika bokstäver på ett paket och så får man fram namnen på de som ska få paketeten (skitsmart, de lär sig siffror och att läsa samtidigt)...jag tror inte de är från förskolan utan hon får dem via fritis när de större barnen leker skola med de mindre...både hon och jag tykcer det är jättekul, det är nästan så man vill fråga i skolan efter fler övningar....men då blir man väll stämplad som värsta "pushmaman", som minnsan ska lära sin dotter allt hemma så hon blir bäst i klassen....men roligt är det...

Postat av: Inga M

Det är verkligen himla kul! Just nu när det börjar rulla på och eleverna har hittat rutinerna så är det kul alltså. Jag kan rekommendera lärarjobb med de yngre barnen.


Jag tror inte att det är farligt att fråga efter fler övningar. Det är ju skillnad på om Du tvingar på barnet eller om hon tycker det är roligt. Det är aldrig fel att passa på och gripa tillfället i flykten. Barn har ju det här intresset i perioder oavsett om de får materiel eller inte att jobba med.

Ha det gott!

2007-01-09 @ 14:58:54
Postat av: Trolda

Beundransvärda jobb ni utför Ni Lärare!!! Att ni orkar...och det märks tydligt på Ditt engagemang att Du tycker om det Du gör!

Trolda - trevlig vecka så!

2007-01-09 @ 19:31:23
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: pimpim11

Ja visst är det kul att komma tillbaka till vardagen igen. Träffa sina arbetskompisar och barnen på förskolan. /pimpim

2007-01-09 @ 20:48:51
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Inga M

Trolda: Jag som har jobbat som lärare under många år är på något vis tajmad att orka fram till nästa lov. Loven är något slags konvalecens tror jag. Och de behövs verkligen eftersom våra arbetstider ofta är mastiga under terminstid. Tack det samma!

Pimpim: Ja, det känns som ett previlegium att få arbeta med barn.

2007-01-10 @ 18:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback