Efter stormen!

Går runt i huset, röjer upp och skrattar lite åt nattens övningar. Nej, det var inte som Ni tror snuskhumrar!

Det var storm o oväder och omöjligt att sova. Mitt sovrum ligger  vid altanen och vi har massor av stora träd runt huset så det är ett herrans liv här när det blåser ordentligt. Grenar faller ner, buskar gnider sig mot husväggen. Den deporterade julgranen föll omkull med alla prydnader i!

Det var kort sagt omöjligt att sova till och med efter några timmar tillsammans med Stieg Larsson.   Då tog jag mig för att gå ner till källaren kånkandes på lakan, täcken, pannlampa, bok och kuddar. Inrättade mig i det vi förr kallade gillestugan, numera gästrum, teverum, jakttroférum (isch!). Läste en god stund i pannlampans sken. Med fem dioder (heter det väl?) så ser till o med en skumögd kärring som jag att läsa rader i pocketstorlek. 

Tyvärr har min aktningsvärda ålder inte skänkt mig den lomhördhet jag borde ha förtjänat efter 35 års tjänst i larmande barngrupper.  Alltså hörde jag varenda visslande och brölande från den vindpinade skorstenen via öppna spisen.   Försökte få tyst på det genom att slänga några täcken o mattor över spisen men det hjälpte inte. Oljudet var helt omöjligt att sova till!

Om jag ändå skulle ligga vaken så kunde jag lika gärna ligga bekvämt och trevligt i min egen säng, tänkte jag . Så vid tvåtiden i natt så släpade jag upp alla täcken, böcker och kuddar tillbaka igen. Men jag orkade inte bädda iordning och städa efter  mig så det gjorde jag idag istället. Gubben är på möte så jag får vara i fred med mina sysslor utan avbrott för tevetittande och kaffedrickning o annat.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, detta var roligt att läsa...Känner igen mig mkt i hur jag själv upplevde denna stormiga natt. Oxå vi hade strömavbrott och läste bok, dock i stearinljusets sken. Men...maken läste med pannlampa. Ja det är verkligen ett herrans liv. Några tegelpannor lossnade bla och låg och klapprade på taket. Ett stort träd blåste ner i trädgården.. Efter 18 timmar kom strömmen åter och då känner man att man verkligen älskar just el...Ha det så bra. Anna

2007-01-11 @ 07:59:24
Postat av: Ninni

Ja det var ett nattvandrande som heter duga! Ja usch och fy för vinande vindar!
Min hörsel är alldeles utmärkt den med har jag för bara ett litet tag sen konstaterat på en hörselkontoll.
Ha en skön dag för idag blåser det väl inte??
/Kram

Postat av: Lillan

Här har det också stormat väldigt i natt Inga. Ibland har det låtit som om tåg rusat genom huset. Havet här i närheten har kokat som en kittel och låtit som en motorväg med tusentals bilar.

Vi har haft det stormigt under flera veckor nu, vilket beror på sydvästvindarna som fÖr med sig blåsigt och regningt väder. Och så har det varit mildare än någonsin tidigare sedan 'records began'. Undrar vart det här kommer att leda.

2007-01-11 @ 10:44:30
Postat av: Anonym

det är tydligen bråk om stieg larssson fjärde bok, sambon kammade noll i arvstvisten,
det ska vara lugnt på natten, störande ljud är ett elände!

2007-01-11 @ 19:52:34
Postat av: Anonym

det var jag!

2007-01-11 @ 19:52:52
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Inga M

Anna:Du måste ha varit ännu värre drabbad än jag var här. Fast det blåste ner en del träd också, bl.a. ett på vår skolgård, en jättelik björk

Ninni: Tack, nej det har lugnat sig. Nu kan vi sova.

Lillan: Det måste vara otroligt jobbigt i England när det blåser och ligger på från Atlanten. Underligt att hus och ledningar o sånt håller, men det är väl byggt för det förstås. De vindar som kommer hit har varit hos Dig först!

Latmasksamtal: Stackars Stieg Larsson! Det blev alltså intriger inte bara i hans böcker utan även av hans egen bortgång!

2007-01-11 @ 23:05:35
Postat av: Manon

Jag låg i min säng och lyssnade och lyssnade. Äldsta blev rädd och kröp intill oss.

Jag tycker dte är mysigt samtidigt att höra naturen så där men inser att det inte är så roligt heller. Det är nåt mäktigt över det där!

2007-01-12 @ 10:52:32
URL: http://manon.blogg.se
Postat av: Anki

Jag hade också svårt att sova, det finns att läsa på min blogg nu.
Ha det gott!

2007-01-12 @ 12:26:08
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Josephine

Ja det var riktig orkanvindar här också!
Jag tittade med föräran på balkongdörren som utgör samtidigt "yttervägg" och stort fönster i mitt rum. Aluminium + glas buktade innåt!! i de hårdaste byarna! *huga*

cirkeln är igång, heja på Excessa! *grin*

2007-01-12 @ 16:48:13
URL: http://Http://www.talljosephine.com
Postat av: Nina på Johangården

Jag tror att ni neråt har fått mer blås än vad vi här fått.

2007-01-12 @ 17:05:22
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Alias1

Haha, jag kan inte låta bli att skratta du beskriver det så levande att jag nästan kan se dig släpa på dina täcken upp och ner för trappan..:-). Däremot vet jag hur du känner det, jag har också mitt sovrum vid altanen och när vindarna tar tag i altantaket så låter det som om någon står där ute och kastar omkring våra utemöbler. Det blir väldigt svårt att sova sådana nätter, om man trots allt lyckas, så vaknar man med ett ryck varje gång det låter som om vi har ovälkomna gäster där ute..;-))

2007-01-12 @ 18:21:01
URL: http://alias1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anki: Ska gå in o läsa på Din blogg!

Manon: Man känner sig väldigt liten inför naturens krafter. Funderar ibland på hur vinden kan veta hur mycket vi människor tål innan vi blåser bort! Tänk om den bara blir så stark så vi åker iväg i våra hus!

Josephine: När fönsterrutorna börjar bågna då är det inte roligt längre, det kan jag förstå! Ska gå in o kolla skrivarcirkeln.

Nina. Ja, det var rejält.

Alias1: I såna här hemska blåsväder kan jag ångra altanbygget men aldrig annars.

2007-01-13 @ 00:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback