Jag ger mig - Luuk var bra!!

Jag får väl göra avbön offentligt, eftersom jag avrättat offentligt.

Läsandes alla positiva kommentarer om gårdagens melodifestival så blev jag nyfiken. Jag tittade på reprisen idag söndag , inte på allt men av och till när jag sysslade med annat.

Och jag ger mig; Luuk var bra. Han gjorde bra grejer igår. Sett  i sitt sammanhang så var det bra.

Dessutom måste jag ju se den sjungande kollegan från Munkedal. Ni märker att jag speciellt noterar detta med kollegan. Hade jag säkert inte gjort om hon gjort bort sig.  Någon bloggare (RS) antydde att hon nog vann för att lärare alltid håller med varandra och naturligtvis röstade på henne. Och jag höll med.

Lärare är så vana att bli angripna från alla håll och kanter så vi har utvecklat samma överlevnadsinstinkt som buffeln; hålla ihop, ställa oss i ring med huvudena utåt och de små kalvarna i mitten.  Annars skulle vi aldrig överleva i skolan i längden.  (Och förmodligen inte de små kalvarna heller om inte vi försvarade dem mot de mest korkade propåerna uppifrån /utifrån genom åren).

Och jag tror det var en sak till som gjorde att hon fick lärarröster; Vi får nästan aldrig beröm för något vi gör vare sig muntligt, skriftligt eller via lönepåslag (som en del andra beskriver på bloggen) på jobbet.  I media är det mest gnäll på oss. Går det bra på den enskilda skolan så hörs inget. Gör vi något misstag så riskerar vi att bli uthängda. Det är väl någon skola varje vecka.
 
Så när vi får credit blir vi så där hysteriskt lyckliga som hon blev och alla kollegor identifierade sig genast och blev tårögda och tänkte på  hennes elever som satt där hemma och hejade.  Jag har blivit precis lika glad som hon vid två tillfällen; när Skolverket muntligen och skriftligen berömde mitt jobb med matte utan mattebok och när jag fick Bok o Bibliotekstjänsts stipendium för läsinlärningen. ( Fast jag ska inte klaga, jag har både snälla barn och snälla föräldrar som säger uppmuntrande saker och det värmer. )

Men jag tror inte det bara var lärare som röstade. Jag tror det var alla som har sovit på soffan med ett krossat hjärta  efter att ha grälat med sin  partner. Försökte förstå hela texten, men det gick inte, fast de fragment jag uppfattade var bra. Gick direkt till hjärtat. SEr fram emot att få ta del av hela texten.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Goda pragmatiker gör nyttiga samhällsinsatser!

Men det måste ha varit fler än lärare som röstade, absolut.

Matte utan bok skulle varit något för Mellan. Det var först när hon slutade försöka komma ikapp klassen och lade undan boken som hon fick bra betyg.

Postat av: Lars Anders Johansson

Jag har ändå svårt för honom.

2007-02-11 @ 23:35:03
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Men hon var ju bra.

2007-02-12 @ 00:47:36
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: cleo

Ok, här kommer dödsstöten för Din teori om att bara lärare röstade på Marie. Jag röstade på henne och jag är inte lärare... AAAAHhhh, hur känns det när en utarbetad teori går helt om intet? :-) Jag tycer också Luuk var bra, jag visste inte att han var så rolig...

2007-02-12 @ 15:25:38
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annaa: Den del av den s.k. skolutvecklingen som handlar om att att göra snyggare planer, utvärderingar och annat pappersaktigt lämnar jag till andra som kan det bättre. Jag förstår mellan, jag får ibland i praktiken bevis på att läroböckerna trasslar till barns mattetänk.

Jag tror att de där som sovit på soffan efter gräl var fler än antalet lärare.

LAJ: Ja, det är hårfint, jag håller med!

Nina: Hon var helt ok.

Cleo: Helt förkrossande! Fast jag tror att Du faller in under min andra teori, den där med soffan.

2007-02-12 @ 17:04:47
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: flasknosen

Det jag tyckte var allra bäst med henne, är att hon gjort allt själv och faktiskt sjöng själv. Hon tog sig fram helt och hållet av egen kraft. Inget kändisskap, ingen känd låtskrivare att luta sig mot. Det kallar jag strongt! Melodin var rätt skön.

2007-02-13 @ 11:09:50
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Annela

Jag tyckte inte om vare sig fröken Marie eller Luuk. Och inte var det väl nån sorts talangtävling för lärare, som vill ha en karriär? JAg tror för min del att det var Munkedals befolkning som röstade båda gångerna, för att hon jobbar där. Hon kommer inte att gå så långt - sanna mina ord.

2007-02-14 @ 00:29:20
URL: http://www.annelasmys.blogspot.com
Postat av: Inga M

Flasknosen: Melodin och texten var helt ok. Det kanske håller hela vägen. Bröderna Olsen från Danmark gjorde ju något liknande för några år sedan, gick raka vägen till hjärtat med fin text, enkelt framförande.

Annela: Först måste jag bara säga att jag beklagar att jag inte tar mig in på Din blogg. För att göra det så måste man använda ett googlelösenord. Jag gjorde något fel där så det lösenord jag försökte göra fungerar inte. Och jag vågar inte strula mer än jag redan gjort.
Om melodifestivalen; det är klart att Munkedal röstade på henne och det som fascinerade alla var väl att hon inte var proffsartist utan hade ett alldeles vanligt jobb, kunde ha varit vilket som helst, och att hon inte ens hade scenvana.

Nu blev det ju en hel del darr och falska toner så det ska bli roligt att se hur det går i fortsättningen om hon klarar av att framföra melodin med mer röst i behåll. I så fall kan hon gå långt just som en motvikt till allt det glittriga och stylade.

2007-02-14 @ 06:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback