Värnar ort- och gårdsnamn!

Vi är rädda om gårdsnamnen här. De har en historia att berätta på något sätt och vi är väl sista generationen som kan den och kan förmedla den. I stort sett alla använder möjligheten att ha gårdsnamnet som utdelningsadress istället för ett nummer. Den stora gården här heter Liane och vårt hus heter Liane Gård - Lihaget. Ett hag är ett litet område med skog / buskar. Alltså inte en hage egentligen.

Nu har vi beställt de här fina skyltarna av B i Snarkil som också gjort mösshyllan. De här skyltarna finns överallt i Snarkil och vi har varit så där lagom avundsjuka. Men nu är det slut på det, nu har vi också. De ska hänga ute vid vägen.

image1463

Kommentarer
Postat av: Blackout

Väldigt fina, de kommer att pryda sin plats.

2007-12-17 @ 22:38:54
Postat av: frktjatlund

I Dalarna heter folk efter gårdsnamnet. Lihaget-Inga, låter väl flott?

Postat av: Gisan

Så fina. Jag tycker om att det ska vara gårdsnamn istället för nummer. Kramar...

2007-12-18 @ 06:06:19
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Inga M

Blackout: Blir fint när vi får dit dem. Ännu så länge är det tjäle och blir väl svårt att få ner pinnen.

Tjatis: Här använder man konsekvent gårdsnamnet istället för efternamn; typ "Roland på Liane" alltså. Fast jag som inte är "inföding" får nog inga såna beteckningar är jag rädd.

Gisan: Ja, det känns som en kuturellt god gärning att värna dem.

2007-12-18 @ 07:00:33
Postat av: Lotten

Jättefina skyltar!
Vi döpte vårt hus när jag växte upp, och det blev postadressen också. Men det verkar inte vara så vanligt nuförtiden? Fast vi kallades nog inte efter huset i trakten, det var vi för nyinflyttade för...

Tack för dina kommentarer på min blogg förresten!

2007-12-18 @ 13:43:57
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Alltiallon

Mycket fina skyltar, jag önskar att det skulle vara så här också. Här är det xxxvägen xx A,B, C osv...istället. Trots att vi bor i friliggande villa känner man sig ett med grannarna..;-))))

2007-12-18 @ 20:51:28
URL: http://blogg.expressen.se/alltiallo/
Postat av: Mia

Jag instämmer i lovorden! Skyltarna är jättefina!

2007-12-18 @ 21:38:41
URL: http://miatankar.webblogg.se
Postat av: Helena

Väldigt snygga skyltar. Förstår att ni vill ha såna.

2007-12-18 @ 21:46:47
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården säger

Fina skyltar. Jag tycker också att man ska vara rädd om gårdsnamnen och kunna sin historia.

2007-12-18 @ 23:16:26
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Inga M

Lotten: Det tar någon generation innan man får namnet efter platsen kan jag tänka mig.

Alltiallon: Det vore kanske svårt att ha namn på husen i ett tättbebyggt område förstås.

Mia: Tackar!

Helena: Tänkt länge har vi och nu blev det äntligen av.

Nina: Det finns så mycket historia här, jag skulle önska att någon tecknade ner den berättartradition som håller den vid liv.

2007-12-19 @ 03:32:47
Postat av: Vi på Litorpet

Nu har vi också skaffat skylt! Frågade "Lillan" när vi beställde den till grannarna, om inte de också skulle ha en. Men hon tyckte inte att namnet på "nolsida" var lika fint som "Lianesida"

2007-12-29 @ 22:05:33
Postat av: Inga M

Litorparna: Välkomna till bloggen! Skyltarna sprider sig som en löpeld. Roligt att vi är många som försvarar namnen på husen och platserna här. Namnen på nolsida duger allt länge de med. Fast jag vet inte vad Lillans hus heter egentligen. Eller borde heta. Det finns säkert något gammalt uttryck att knyta an till.

Gott Nytt År!

2007-12-30 @ 00:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback