Hemåt över Glafsfjorden - Byälven!

Hemåt över Glafsfjorden - Byälven!
Det är en ny bro över Glafsfjorden som vi passerar på hemvägen från vår kulturtur igår söndag. Det var fint och vi spejade efter vännerna A i Hol. Vi visste att de var ute på Byälven och fiskade. Pratade med dem senare under kvällen och fick veta att de fått ett antal gäddor och en gös. Det var gösen de var på jakt efter, det finns här.  Glafsfjorden heter älven medan den är så här bred uppåt Arvika, sedan blir det Byälven längre ner tror jag där det smalnar av. Men jag är osäker på var den byter namn.  Här är den i alla fall fortfarande bred som en norsk fjord.

image958

Kommentarer
Postat av: rut

Utsikt från bro heter det någonstans.
Den här speciella utsikten känner jag väl igen.
Innan broarna byggdes gick här en färja som drogs men handkraft. När gick ock läste för prästen i kyrkan knappt en mil uppledes måste vi över här och mestadels låg färjan på andra sidan så vi vackert sitta och vänta på att färgkarlen skulle hämta oss.
För min del hade jag då gått en dryg mil upp från skogarna och återstod en mil innan vi var framme. Sedan återstod hemvägen, jag försäkrar att det var en mycket trött liten tös innan hon var hemma igen. Men utsikten över Glafsfjorden var lika hänförande då som nu. I Gillberga övergår Glafsfjorden i Byälven ungefär. Skicka en hälsning upp mot skogarna väst från Stömne nästa gång ni åker förbi från mej.

Postat av: Inga M

Rut: Åh Rut, det är så roligt när Du berättar minnen från platser som jag visar på bloggen eller nämner i texter! Tänk att Du var här när Du var liten! Och vilken väg Du måste gå! Det är ju helt otroligt att föreställa sig två mil enkel väg till sin konfirmationsläsning!! Visst måste Du har varit trött när Du kom hem, helt förbi.
Det är alltså i Gillbergs som älven byter namn från Glafsfjorden till Byälven. Jag lovar att jag ska hälsa från Dig när vi nästa gång kommer upp mot Stömne.

2007-08-07 @ 08:59:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback