Blå Lagårn och sjön Racken Gunnarskog

Blå Lagårn och sjön Racken Gunnarskog
Här är sjön Racken och här fanns för länge sedan ett konstnärskollektiv.

image947
På övervåningen i 'Blå lagårn
image948
Undervåningen i Blå Lagårn. Blå lagårn är alltså en stor gammal lagård som sedan 1970-talet har fungerat som utställningslokal för människor i trakten. Det är en plats att visa de egna tavlorna på, de egna smyckena osv som man vill sälja. Och det är många som vill var med så det är en gigantisk samling, Jag antar att alla som vill får vara med och man turas om att jobba här med tillsyn och försäljning. Det är lite synd att inte hängningen och presentationen av sakerna är mer proffsigt gjord. Det blir plottrigt och svårt att få ordning på. Jag har till exempel svårt att begripa varför man väljer att hänga en massa tavlor upp i ett snedtak samtidigt som stora ytor är tomma i ögonhöjd. Det borde alltså vara mer grupperat och tittvänligt placerat. Det saknas nog en enda persons makt här. Jag antar att många har varit med och bestämt om hur de egna sakerna ska visas.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Hålelr med om att det verkar oproffsigt och det ser också så ut. Men tror du inte det kan hänga ihop med att man är rädd om väggarna, att man använder sig av de krokar eller annan utrustning som finns? Utställningar sliter hårt på väggar, de blir många fula hål om man ska anpassa efter varje utställare, de som inte är vana att hänga kan inte heller knepen att både använda gamla krokar och få det att se bra ut. Hänga konst är svårt! Både på utställning och hemma.

Postat av: Bloggblad

Annars ser det trevligt ut med en konstlagård! Här nere vid Göta kanal finns ett gammalt magasin där utställare turas om varje vecka. 2 rum med 2 i varje. Kvaliteten skiftar nåt otroligt. Ibland är det pinsamt - jag får bita mig i läppen för att inte flabba högt... "konstnärerna" brukar sitta där. Jag har inget alls emot att folk prövar sina talanger, det gör jag ju själv, men jag skulle aldrig ta 700:- för en taffligt målad tavla som ser ut som ett dagisjobb... av en femåring...
Vissa veckor vill jag köpa allt.

2007-08-06 @ 12:28:50
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: En liten tant

Nästa sommar måste jag åka en ordentlig tur i Värmland. Jag har en lång lista på saker att se efter att ha följt din blogg.

2007-08-06 @ 13:05:51
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Blackout

Jag kan se konstnärernas ideér och vilja blandas ihop till detta gytter, kanske det inte är någon som håller sina hand över det hela längre. Synd faktiskt.

2007-08-06 @ 14:47:41
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Inga M

Annaa: Jo det kan ligga något i det Du säger. De här putsade väggarna är nog svåra att hänga på. Men det skulle kunna gå att ändå fästa en träplanka högt upp och sedan hänga bilderna / föremålen i typ fiskelinor. Då kan man enkelt variera hängningen utan att demolera väggen och trådarna syns inte.
Tant: Tala om innan Du åker så ska jag hjälpa Dig att lägga upp en lämplig route! Vi brukar kolla ställenas öppetttider när vi gör en sån här tur och så lägger vi upp planerna efter den. Det finns verkligen mycket roligt här i krokarna, både gammalt o nytt.
Blackout: En bra hängning kräver nog att en person håller rätt hårt i trådarna för att det ska bli en helhet och inte ett gytter. Egentligen var vi den här gången nog mest intresserade av att se hur man gjort själva ladugården fin. Vi har ju två jättestora ladugårdar på gården och de används inte till något alls. Gissa om vi kollar på Ernsts ladugårdstorp på TV.?
Bloggblad: Precis så är det här också! Men jag stödjer också idén fullt ut. Det är viktigt att det finns ett forum för konst och konsthantverk i närheten och inte bara etablerade gallerier med ett kräset urval.

2007-08-07 @ 09:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback