Blommor i konsten på Nationalmuseum!

38735-549

Blomsterutställningen var väldigt rolig att se! Redan det första intrycket var överväldigande: Ett helt rum fullt av liljor. Alltså inte målade utan levande vita liljor vackert arrangerade i glas med ljusspel.

Det var många bilder och föremål med i utställningen. Här fanns ett historiskt perspektiv med som jag gillar, lite undervisning. Man försökte sätta in blomstermåleriet i sitt sammanhang. Det var exempelvis vanligt under 1600talet i Holland. Landet har alltid varit ett blomsterland, främst tulpaner och då gjordes mycket vackert i den vägen. Det fanns helt enkelt många rika som kunde betala för att få ett konstverk av en bestämd blomma. En enda lök kunde betinga ett lika högt värde som en hel gård.    Jag bara älskar de här vackra oljemålningarna med en enorm lyster och mörka djup. Det är så fascinerande att se hur blommor avbildats i detalj och kan se så levande ut, så man nästan vill ta på dem. 

Så småningom kom 1800 talets romantik med mycket utomhusbilder och exotiska växter.  Sedan fram till Warhols blommor som ser ut som en reklamaffisch.

Det var en i högsta grad sevärd utställning. Jag gick flera varv runt för att som vanligt först kolla snabbt och välja ut favoriter, sedan gå igen en gång och njuta av de utvalda och inget annat. Sedan handlade jag något väldigt speciellt i shopen, men det ska jag visa i ett annat inlägg senare.

Vi var också en tur till Moderna Museet, men fann inget som var värt att nämna. Rauschenberg var ju huvudtema, han med geten och bildäcket. Men jag är inte tillräckligt kunnig inom konstens värld för att uppskatta hans "kombiner" som jag tror att det kallas; konstverk som består av bild och föremål av olika material kombinerat. Det är  i alla fall alltid roligt kolla runt i MMs lilla försäljning.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Visst är det vackert med blommor...Både levande och som tavel-motiv. Härligt med sådana utställningar!

Trolda - Godmorgon!

Postat av: Börje

Jag tycker också att det var en sevärd utställning. Mycket intressantare än väntat faktiskt.

2007-04-18 @ 14:19:42
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Ninni

Blommor..va härligt, det lät urfint med liljorna!
Ha det bra, kram

2007-04-18 @ 20:46:02
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Inga M

Trolda: Den var verkligen fin, både för blomsterälskare och såna som gillar bilder.

Börje: Just med blommor så blir det mycket mer givande i en sån här temautställning med en "ram" omkring alltsammans än att se en enstaka tavla.

Ninni: Ja, jag blev överraskad. Visste inte om det innan

2007-04-19 @ 20:06:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback