ÅRETS APRILSKÄMT!

Igår, kom årets aprilskämt neddimpande i brevlådan: Värdebeskedet från KPA pension!

De har lyckats med konststycket att föröka mitt tjänstepensionskapital med ca 2000 kr på årsbasis  (ungefär 3 % alltså, vilket skulle kunna innebära att den enda förvaltnings som presterats är att pengarna skickats in på ett välförhandlat bankkonto!) Och av de här 2000 kr så går hälften går bort i diverse avgifter!!

Dessutom har man mage att påstå att man placerar för högsta möjliga avkastning och att man har bland de lägsta avgifterna i branschen. Då undrar jag hur det ser ut hos de andra pensionsförvaltarna? Kanske avgifterna överstiger avkastningen och kommer som en räkning tillsammans med värdebesked?

Mer lurad än så här går inte att bli i alla fall och jag förstår att man skickar ut detta vid 1:a april!  Det är bara att inse att pension kan vi glömma, vi som är födda runt 1950. Vi kommer att få jobba tills vi stupar. Det var väl planen också när pensionsbeslutet fattades.

Kommentarer
Postat av: matrixa shamanen

Jag pluggade några terminer på juristlinjen för et par år sen, och lärde där känna en pensionsexpert som sa rakt ut att hela den nya pensionssytemet är ett rent bedrägerioch att massor av människor kommer att vara utfattiga under sin sista tid i livet....skrämmande...
kram på dig!

Postat av: Annaa M

Ha ha, mina barn blir alltid lika förskräckta när de ser mina pensionsbesked. Men det är en fördel med att vara frilans, man blir i alla fall inte utlängd från arbetsmarknaden abrupt.

2007-04-03 @ 11:37:36
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Blackout

När jag blir pensionär ska jag bli kriminell, det har jag bestämt sedan länge. Inom vilken bransch återstår att se :-)

2007-04-03 @ 15:18:17
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag är så dåligt insatt i de där papprena men det beror väl på att mannen jobbar på bank och sköter alla mina papper. /pipmim

2007-04-03 @ 20:31:35
Postat av: Alias1

Mmm, det var en av anledningarna till att jag tog beslutet att utbilda mig trots att jag är så pass "gammal" jag räknar kallt med att få jobba många år till..:-)).

2007-04-03 @ 21:15:48
URL: http://alias1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Matrixa: Jag tror det var ungefär så Göran Persson uttryckte sig också i Österrike när han förklarade det.

Annaa: Herregud, ska jag tvingas försörja mig som frilans på ålderns höst. Jag kan ju sitta hem och erbjuda betald läxhjälp kanske?

Blackout: Jag ber att få återkomma till Dig senare. Detta låter som ett mycket intressant förslag. Jag tror att maten på fängelser är bättre än den på ålderdomshemmen och framför allt bättre än den som stackars hemtjänsten tvingas dra runt på och servera (färdigportioner). Och husrum kan ju bli gratis, om man misslyckas alltså. Sitta inne lär man få göra i vilket fall. Detta är ju ett ämne för ett helt blogginlägg, nu får jag ge mig.

Pimpim: Du ska vara glad som slipper se eländet.

Alias: Helt rätt! Vi lär få jobba på så länge benen bär!



2007-04-04 @ 00:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback