Ut i skogen!

Ut i skogen!

På söndag förmiddag, alltså igår, så tog jag en sväng till skogen för att ta lite mossa o ris till vinterplanteringarna ute. Det här är alltså min skogsväg med gammelskog uppöver Sandva o Hoppbröten som jag gått så många gånger nu i höst med Jazz o Oskar. Nu är den borta och det är ett kalhygge kvar. Glad ändå att jag passade på att gå där o njuta medan jag kunde. Längst bort vid Sandva är skogen kvar i alla fall o för det är vi ju tacksamma. Man måste ju acceptera att skogen ska brukas o skötas. Men jag kände inte alls igen mig! Man tappar orienteringen totalt när skogen är fälld. Hittade ingenting!

Kommentarer
Postat av: Björn

Visst ska den brukas, men är kalhygget nödvändigt?

Postat av: Inga M

Ja jag tror det i det här fallet. Det var ett parti med mycket gammal skog, det var nog inte så mycket att välja på för skogsägaren. Och i de flesta fall så är det det enda lönsamma alternativet för en skogsägare. Men här i huset så vi gallrar också i skogsområden som passar för det. Då blir det att ta ut massaved och kanske klentimmer. Men det ger en mycket blygsam timpenning för arbetet kan jag säga. Jag tror vi fick det till 6 kr per timme för det egna arbetet med huggning senast vi räknade på det! Lite mager lön för ett rätt så tungt och slitigt jobb och dessutom inte helt ofarligt.

2006-11-02 @ 22:55:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback