Själen väger 21 gram!!?

Visst är det fantastiskt om det är sant???
Att själen väger 21 gram!!


Så här är det enligt en tidning jag läste häromdagen:
(Nu är ju inte allt som står i tidningen sant, men just det här kändes korrekt. Man hänvisade till att det byggde på gammal kunskap och det lät betryggande. Ny kunskap är mera skum, den kan vara beställd och betald av någon)

I dödsögonblicket minskar kroppen i vikt.
Inte mycket men just precis 21 gram.

Och detta tolkar en del som bevis på att själen verkligen existerar och alltså väljer att hellre fly än illa fäkta,  när människan rent biologiskt sett dör.

Visst är det fantastiskt om det är sant!!??

Jag försöker först föreställa mig själen i storlek. Min viktreferens på gram är alltid smörpaket.  Jag är helt klar över att jag använder 50 gram till bearnaisesåsen. Själen skulle alltså väga som hälften av det. Och jag tänker en stund på  hur det skulle kännas att hålla själen i handen och liksom bolla lite med den.

Fast i nästa ögonblick inser jag ju att själen inte kan bestå av fett. Då skulle det ju synas när den fladdrar iväg. Eller jag menar fett fladdrar inte. Jo, som matos förstås. Så kanske ändå?

Nej troligare är själen  väl som vattenånga, fast kall (??)
Det ger ett bättre läge för att pysa ut som en osynlig gas någonstans ur kroppen. 
Kanske med det sista andetaget? Brukar inte det vara ovanligt djupt, som en suck??
Men tyvärr saknar jag helt referenser på hur stor volym 21 gram förångat vatten har.
Tar det upp en kubikmeter?
Eller bara som en liter eller så?

Det är nog i alla fall för mycket för det där sista andetaget. Nej, vattenångesjälen dunstar nog ut genom huden någonstans.

Den borde i så fall vara som ett litet moln, eller en dimma, som smyger iväg upp i luften och blandar sig med resten av luften.

Mäklig tanke! Det skulle ju innebära att det somlar omkring en massa själar i luften omkring oss. Att vi t.ex andas in dem,  och ut igen förstås.

Om man andas in en frustrerad, arg själ så kanske man får huvudvärk eller oförklarlig livsleda just den dagen. Kan det vara så att schizofrena faktiskt saknar något skydd som de borde ha och därmed är mottagliga för de kringsomlande själarnas kommunikationsförsök. Att det egentligen är deras röster som de hör?

Nästa tanke går ju till forskningen på området. Hur kan man veta detta? Det måste ju innebära att en massa människor har fått ligga på typ en brevvåg o dö. Annars kan man ju inte veta det här. Jag undrar om man har försökt fånga in den flyende själen genom att snabbt sluta in kroppen hermetiskt också?

Allt det här är kanske "gammal kunskap" som är rent allmängods fast jag har missat alltihop. Jag har ju ägnat ett liv åt humaniora och inte åt de biologiska / själsliga aspekterna av döendet. Om sanningen nu ska fram så har jag aldrig ens sett en död människa och jag vill inte heller.  Någonsin. Inte ens för att forska i själar.
 
Men jag kan anmäla mig som frivillig till att dö på brevvåg om det kan var till någon hjälp i själsforskningen. Nåt får jag väl ställa upp på nu när jag vägrar att donera några av mina organ. (Herregud, vem skulle förresten vilja ha en begagnad lever som har 56 års hårt utrensningsarbete bakom sig, dag o natt, eller ett gammalt utbankat hjärta?) 

Fast det här med att bjuda ut sina gamla organ till donation är väl mest en gest uppåt på något sätt, för att få någon stjärna i himlen liksom. Det mesta måste väl ändå bli vrak på såna här gamlingar som oss.




Kommentarer
Postat av: Lena

Tycker detta är fascinerande...

Postat av: Inga M

Visst är det.....!

2006-10-27 @ 06:38:06
Postat av: MammaLena

Mycket facinerande. Jag har ju en teori om att det "bara" finns en bestämd mängd själar. Annan materia på jorden är ju konstant, varför inte själarna.
Livet här på jorden är ju ganska kort, OCH, om våra själar bara används en gång så är det ju slöseri med både tid och energi.
En del själar kanske ska användas till annat, det kanske uppstår brist, därför lever en del sitt liv intensivt och dör ung (som min son). Kanske ...
Men - sen kommer problemet. NÄR går själen vidare till nästa brukare? Jag vill ju rent egoistiskt ha kvar sonens själ för mig ett tag till .... ????

Hmmmm, ja tänk den som kunde få vandra mellan å få meddela eftervärlden hur det egentligen förhåller sig .....
/L

2006-10-27 @ 11:37:45
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Marie

Hahahahaha....du är lika tokig som jag....hahahhhaah.

2006-10-27 @ 17:27:18
Postat av: Inga M

Mamma Lena: Rent seriöst så tror jag ungefär som Du. Fast jag tror att själarna dels är personliga dels ingår i någon slags världsomfattande "själsmassa" dit de tar vägen efter den tillfälliga tillvaron i en kropp. Födelseögonblicket tänker jag mig mer som en minnesrensningsprocess då själen ska befrias från alla minnen den har av tidigare liv och tillvaron i världssjälen i avvaktan på pånyttfödelse. Men tills pånyttfödelsen vill jag tro att själen finns där nära sin gamla familj.

Marie: Det tar jag som enkomplimang.....!

2006-10-27 @ 22:42:17
Postat av: Anki

Åh, det här var mycket intressant läsning. Själv har jag funderat mycket på var i kroppen som själen finns.
Den här bloggen kommer jag nog att besöka fler gånger. Här var det intressant.

2006-10-28 @ 09:09:44
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anki

Åh, det här var mycket intressant läsning. Själv har jag funderat mycket på var i kroppen som själen finns.
Den här bloggen kommer jag nog att besöka fler gånger. Här var det intressant.

2006-10-28 @ 09:10:07
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Inga M

Hej Anki, det här med själ och liv och medvetande är spännande.

Roligt att Du ville besöka min blogg, välkommen tillbaka!

2006-10-28 @ 09:19:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ninni

Sköna tankar...såg en film häromdan som hette just 21 gram, den syftade faktiskt på det du skriver här!

Ja hur dom har komit fram till just 21 gram är ju facinerande.
Men vi får hoppas att själarna inte flyger omkring hur som helst.
Ha en bra helg, kram

2006-10-28 @ 09:22:52
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: pimpim11

Kul att du var inne på min blogg och tack för kommentaren. Nu har jag precis läst endel av dina inlägg och gillar det jag läser.
Ditt sista inlägget var ju väldigt intressant och känns ju lite spännande och inte alls så tokigt.
Det var det första jag läste nu när jag vaknade så jag var tvungen att tänka till lite.
Du har fina foton på din blogg som gör läsningen rolig. Din blogg ska jag återkomma ofta kul med ny blogg. =0) /pimpim

2006-10-28 @ 09:24:26
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Inga M

Ninni: Kul med filmen! Då är det sant alltså med de 21 grammen! Visste inte om jag skulle våga tro på det.

pimpim: Välkommen hit! Tack för vänliga ord om foton. En del är tagna av mobil o skickade till mig och då blir det dålig kvalitet.

2006-10-28 @ 09:46:14
Postat av: Snurran

Mmmm...är helt övertygad om att det är så !Själen lämnar kroppen..

2006-10-28 @ 12:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback