Trädgårdsbestyr

Äten pensée

Något eller någon äter mina penséeplantor. Eller rättar sagt inte äter men knipsar av dem!!
Så här ser det ut efteråt. Blommorna och en bit av stjälkarna avknipsade liggande bredvid.
Det finns inga spår av något djur heller bredvid krukan.
Någon som vet vad detta är??

Brun en

Vintern har gått hårt åt idegranen vid verandan. Den är brun och ful, vet inte om den kommer att klara sig. Funderar på om jag ska låta den vara och se hur det blir eller ta bort den helt, eller klippa ner den. Har klippt ner barrväxter förut och de blir fina igen på ett par år bara. Växterna nedan gjorde jag så med och de är täta och frodiga nu.
tuja o taxus

gettrams
Getrams tror jag den heter. Den har också kommit själv till min trädgård och förskansat sig runt den självsvåldiga granen. De påminner om liljekonvaljer fast mycket större. Jag vet inte var de kommit ifrån för här hos oss i västra Värmland växer de inte vilt så vitt jag vet, men det tror jag att de gör vid min mors föräldrahem i Sörmland.  Jag får begränsa det här beståndet varje år annars tar de död på allt runt sig, men de har fina både blommor o blad så de får stanna

Kommentarer
Postat av: MammaLena

kan det vara lilla musen som varit framme på pensererna??

Postat av: Nina på Johangården

Vete sjutton vem som knipsar av dina penséer...

själv har jag nu löst problemet med alla bortknipsade blå vårblommor i gräsmattan. Det är min tik Originalvovven som knipsar av dem och smaskar i sig så fort jag vänder bort blicken. Tydligen är det gott med scilla, vet dock inte hur nyttigt det är för en hund att äta dem.

2006-05-29 @ 10:09:46
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: flasknosen

Jag vill tacka dig för din fina kommentar hos mig under Blottad och sårbar! Det du skrev gick rakt in och värmde mig på många sätt. Jag förstod också att du verkligen förstått vad jag försökt förmedla.

Tack Inga!

2006-05-29 @ 12:57:32
URL: http://flasknosen.blogg.se
Postat av: Lillan

Det är fåglar som 'biter' av dina blommor Inga. Jag såg ett tv-program där en fågel ( minns ej vilken typ) hackade av en massa blomsterhuvuden, som den sedan inte brydde sig om. Ingen tycktes veta varför den gjorde så. Kanske den inte gillade färgen på blommorna. :) Eller så ses blommorna som ett slags hot, en fara. Vem vet, mystiskt är det iallafall.

2006-05-29 @ 14:21:24
Postat av: petra

jag som just hade tänkt föreslå rådjur??

2006-05-29 @ 17:26:49
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: Inga

MammaLena: Funderade på mus ett tag men blommorna är inte uppätna så det verkar inte logiskt

Nina: Om några veckor får vi valp så då kan jag väl säga adjö till det mesta i trädgården!!

Flasknosen: Din text gick verkligen också rätt in och berörde på ett sätt som inte går att stänga ute.

Lillan: Du har nog rätt. Fåglar verkar logiskt, speciellt med tanke på att det inte finns några spår alls i den mjuka jorden runt krukan och att de avknipsade blommorna ligger där oätna med stjälkar o allt.

2006-05-30 @ 06:39:26
Postat av: Inga

Petra: Vi trodde också först på rådjur för de går ju oblygt omkring i trädgården så vi letade efter spår runt krukan men det fanns inga.

2006-05-30 @ 06:45:00
Postat av: Nina på Johangården

Hoppas du har tur med din valp så att den inte funderar på att bli trädgårdsmästare.

När min Originalvovven var valp och unghund lät hon bli trädgården till förmån för mattes fingrar. Inte en sak har hon förstört. Sedan som vuxen hund började hon plocka vinbär och krusbär från busken själv och sno äpplen från äppelträdet som var smockat med äpplen så att grenarna hängde ner mot marken. Mums fillibabba, sa hon!

Det enda hon "bråkar" med i trädgården är just scillorna i gräsmattan. De ska käkas upp bara!

2006-05-30 @ 11:46:32
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Inga

Kan väl tänkas att scillorna smakar gott plus att de är lätta att rycka upp. Fast lökar brukar vara beska.

2006-05-30 @ 15:24:03
Postat av: lena bennet

Här i Brämhult är det rådjuren som knipsar av både penséer och styvmorsviol i krukor. Vi har sett dem!

2006-05-30 @ 21:19:04
Postat av: Inga

Hej Lena!
Passar på att här tacka för bilder på mailen. Vi tittade på dem idag, jag o mina elever. Texterna har vi inte fått än, men kanske i morgon. Vi gissade att det skulle vara en hästhoppningsbana.

2006-05-31 @ 00:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback