Min risotto = Risibisi!!

KUL!!
Min variant av risotto ( som enligt samstämmiga uppgifter inte är  risotto) heter alltså risibisi!

Vad roligt att den har fått ett namn och FINNS! Jag började tro att den bara var en avart av riktig risotto, en ren missuppfattning av ett lagenligt recept.

Men nu är det helt utrett:

Min risotto heter på riktigt risibisi. Den är torr och består av stekt lök, stekta älgfärssmulor, stekt kokt ris och gröna ärter, blygsamt saltad och pepprad.

Den riktiga risotton kokas på ett speciellt ris, ska vara rinnig i konsistensen, bestå av förutom ris alltså köttfärs, och massor av parmesanost,  grädde och vin.

Jag gillar fortfarande risibisi väldigt mycket, kan äta den som godis nästan.
Risotto klarar jag inte konsistensen på, det blir för slibbigt. Men det är inget problem eftersom jag ändå inte tål mjölkprodukter och inte kan äta den i alla fall. Surt sa räven..........

Tack till Er som hjälpt till att reda ut begreppen; Annaa, Max Power och Tania!

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Har aldrig hört talas om risibisi men uj så gott det låter!

Postat av: Tania

Näe..ingen köttfärs i en riktig risotto :)

2006-05-13 @ 11:10:42
URL: http://FruHattUnderJorden.blogg.se
Postat av: Tania

Jag är också laktosintolerans men tål fil och ost. Har du testat havredryck och havregrädde? Helt ok faktiskt.

2006-05-13 @ 11:20:56
URL: http://FruHattUnderJorden.blogg.se
Postat av: Inga

En liten tant: Ja, det är verkligen värt att testa.

Tania: Det är inte sant! Jag har inte fattat nåt alltså. Ok då ingen köttfärs i risotto? Vad sjutton är det mer än ris och grädde och ost då?

Tyvärr fixar jag inte äggiviteämnet i mjölk heller och eftersom jag inte tål gluten så är det lite vanskligt med havreprodukter. Brukar köra med sojaersättning och kokosgrädde och så. Det är helt ok.

2006-05-13 @ 14:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback