Svenskan i skolan borde bli "kommunikation" istället!

Skolan är när det gäller skolämnen en gammal institution, ja, egentligen en konstruktion från 1800-talet med härstamning i de gamla  klosterskolorna. Vi har sedan dess diskuterat en del omkring val av läroplaner, kursplaner, friskolor, åldersintegrerat, elevvård, lärarutbildningar osv. men inte på allvar ifrågasatt vilka ämnen skolan ska undervisa i och hur de ska se ut. Det har känts som helig mark. Därför är det roligt att få diskutera detta.

Ämnet svenska i skolan handlar om att lära sig tala, lyssna, läsa och skriva. Det utgår från tanken att kommunikation mellan människor sker via det skrivna och talade ordet. Det är förvisso sant att så är fallet. Men de senste åren så har vi fått en del ny kunskap om hur vi meddelar oss med varandra.

Minst 80 % av de vi säger, säger vi med kroppsspråk. Behärskar vi det tillräckligt bra och medvetet?

Det skrivna  / lästa ordet ser inte likadant ut nu som tidigare. Med datorn så har vi fått ett annat språk med en annan grammatik och med ett annat syfte än att göra lång välformulerade utläggningar. Det syftar mer till att användas som chattdialog med korthuggna fraser, tillsammans med symboler och bilder. Kanske kommer den som inte behärskar det språket i framtiden att betraktas som analfabet.

Barn idag är inte längre i första hand ord-kommunkatörer, de är mer bildkommunikatörer. De använder hela tiden bilder för att berätta saker för sin omgivning och de är jätteduktiga på bilder. De tar emot bilder också i mängd via dator, film, video, digitalkamera osv. Kan de verkligen hantera dessa  kommunikationsverktyg på ett bra sätt i sitt sammanhang och varför hjälper vi dem inte att utveckla detta. Här har alltså bilden, stilla eller rörlig, inte ett dekorativt syfte som väl ofta ser den utan ett berättande syfte.

Kanske borde alltså svenskämnet, om det nu syftar till att göra oss språkliga i en vid bemärkelse, göras om till ett kommunikationsämne där man förutom den traditionella svenskan också tar in hur vi kommunicerar i ett modernt samhälle med ord, stilla bilder, rörliga bilder, symboler, olika media (inte bara papper o penna) , kroppsspråk osv.



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Lite trött nu men tänker på två saker; har ju två barn som inte alls kommunicerat med bild, både två s k högpresterande barn, mycket duktiga i matte men de har tyckt all focusering kring bilder har varit klart besvärligt i skolan, särskilt på lågstadiet när det krävdes så mycket bilder av dem. Så jag undrar: VET vi med säkerhet att barn i första hand är bildkommuniktörer? Finns det någon forskning på det? Eller är det något man tagit för givet pg av allt TV-tittande?

Det andra har jag väl sagt förut; att det är alldeles för lite fokus på muntligt framförande i skolan! Skrivandet i all ära men som du säger, kroppsspråket är så oerhört viktigt. Det blir viktigare och viktigare att kunna tala för sig t ex när man söker jobb. Tror skolan måste förändras där!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback