Frida Fjellmanutställningen på Röhsska i Gbg= suveränt kul!!

Frida Fjellmanutställningen på Röhsska är en höjdare. Hon leker i området mellan bruksföremål och konst och hon gör det helt respektlöst med olika material. Det är mycket glas; som blått "spunnet socker"-moln, som bäverglaslampor  med pepparkornsögon på golvet , som ugglor på glashylla, som lampor i form av stora körtlar (fast de kallas gasmoln och vulkaner), men för mig är de stora körtlar. Hon använder också trä, keramik och neon. Hennes föremål andas en befriande självdistans som jag föreställer mig måste vara lite ovanlig hos en så ung konstnär.  Ofta finns djur med i hennes föremålsgrupper och de ser på tingen med häpnad, förvåning och / eller med kritiskt granskande  blickar.  Det skapar spänning.

Jättekul utställning som man blir glad av! Jag kunde inte låta bli att gå tillbaka tre gånger och kolla; först när jag kom in, efter rundvandringen i 1900 talets industridesignavdelning och till slut igen efter fikat.

Den rekommenderas varmt till alla Götebogare och Göteborgsbesökare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback