Öppen blogg - för-och nackdelar!!

Att köra med en öppen blogg som jag gör, dvs med mitt riktiga namn o med mina riktiga omständigheter har  fördelar o nackdelar. Fördelarna är naturligtvis att jag kan använda bloggen som den dagbok jag själv skulle ha velat läsa från min mormor eller farmor. Jag sparar min blogg o ger till ättlingarna, som ett slags släktdokument, men också som ett tidsdokument. Vad var aktuellt då, 2006? Jag har också ambitionen att skriva så att mina långtbortaboende barn kan följa livet på Liane, fast de inte är här.

En annan fördel är att jag kan skriva positivt o negativt om verkliga saker som händer runt mig. Beskriva konst o konstnärer som jag gillar, musik jag vill höra live, botanisera i trädgårdslivet med bilder o så, fråga om råd till bröllopspresent, ventilera jobbets pedagogiska dilemman, osv.

En nackdel är förstås att jag inte kan göra några ingående analyserande personporträtt vare sig av mig själv eller människor i min omgivning. Analyserandet o ibland raljerandet får inskränka sig till nyheter o annat allmängods.  Det är en brist o ibland det kan ibland kännas frustrerande att ha inlägg färdiga i huvudet men inte kunna publicera dem för att de skulle blir för personliga.




Kommentarer
Postat av: MariaMagdalena

Hallå, tack för din kommentar. Jag har inte tänkt på treårstrotset ur den aspekten. Att de små liven har hittat sin egen vilja och försöker att använda den i världen. Nu måste jag sätta mig ner och fundera över hur jag kan bemöta den...viljan menar jag. Kanske en stor och lite skrämmande upptäckt att man kan påverka själv, osäkrare än att mamma "kan allt" och "vet allt". jag vill ju att viljan ska finnas kvar (stark vilja också) men samtidigt vill man ju inte att de små ska bli odrägliga och "styra" hela familjen med den. Svår balansgång. Ha en trevlig dag, det hoppas även jag på :-).

Postat av: Annaa M

Jag förstår vad du menar Inga men tycker egentligen precis tvärtom; att det skulle vara oerhört frustrerande att skriva anonymt och väldigt personligt. Jag har ju fått kritik - av helt okända personer - för att jag skrivit negativa saker om folk i min omgivning och det tycker jag är rätt fjantigt. Tror faktiskt att jag framöver ska bli mer öppen och lite mindre hänsynsfull.

2006-07-28 @ 03:25:36
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

MariaMagdalena: Precis så tror jag att det är som Du skriver. Upptäckten av den egna viljan är lite skrämmande för barn och att det är ett experimenterande i början som kan vara väldigt påfrestande men samtidigt spännande för omgivningen.

Annaa: Jag tror att jag förstår vad Du menar. Du skriver på ett väldigt personligt o annorlunda sätt. Jag uppskattar det mycket och hoppas att Du fortsätter så.

2006-07-28 @ 07:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback