Par/grupp-skrivande är bättre!

Elevernas skrivande  blir bättre när de gör det i par eller små grupper. Har bara tänkt så när det gäller matten att det är inlärningsbefrämjande med pararbete och pratarbete. Men det är ju inte ett dugg konstigt att det också gäller svenskan. När de skriver tillsammans så blir det alltid diskussion om vad man ska skriva och hur det ska formuleras och hur det ska stavas! Skitbra!! Det pratet lyfter nivån.

Sen vet jag sedan tidigare att det är bra att det eleverna skriver ska skickas någonstans och läsas av någon annan. Det riktar direkt in fokus mot att man måste skriva så att en utomstående ska begripa. Det blir också direkt mer noga med att det ska vara snyggt gjort och rätt: Enbart den egna pärmen har ju inga synpunkter på hur det ser ut. .

Tidigare har det varit pararbete= två och två,  som har gällt men nu märker jag att en del  klarar av även 3-grupper.  Perfekt! Då ska vi höja nivån på den sociala kompetensen där och träna på det.

Jag trodde att det var en slump förra gången när jag satte ihop etta och tvåa i so och såg att skrivandet  hade lyft kvalitetsmässigt ur alla aspekter, men det var samma resultat idag när jag gjorde smågrupper för att skriva till Dalsjöfors.  Några barn har skrivningen som sin starka sida i svenskan och nu har turen liksom kommit till dem.

Vi var inne på webben idag och tittade på Tumarpskolan i Dalsjöfors och eleverna på Vitklövern.
Fast jag har varit för sjuk för att kunna ta itu med gruppindelningen. Gjorde en preliminär idag och får fundera sen hur jag delar in dem mer definitivt. Det kanske blir olika gruppindelning beroende på vad vi skriver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback