FUSK!

Ok, jag har fuskat. Jag var inte på skolan idag, och förberedde morgondagens lektioner som jag hade tänkt.  Denna sista lediga dagen på lovet kändes lite helig och den fick bli hemma. Märker nu att stresshormonerna börjar gå ur kroppen och jag sover jättemycket på ett dygn; 10-12 timmar. Jag känner igen det. Så här blir det alltid på längre lov efter några dagars rejäl nertrappning. Om det finge hålla på så här så skulle jag sova mycket någon vecka, upp till 14 dagar innan det är som vanligt igen. Det är väl därför lärare har lov antar jag. Stressnivåerna i lärarjobbet är höga har man visst forskat fram.  Det krävs en 100-procentig närvaro för att leda 14 - 25 st 7-8-åringar och gränsen mellan arbetsro och kaos är som att balansera på en smal egg. Rasterna under dagen går för min del nästan alltid till att förbereda nästa arbetspass, så där blir ingen tid för återhämtning. Allt måste vara väl förberett.  Så många barn kan inte vänta många sekunder innan lugnet är förlorat. En av hemligheterna bakom arbetsro i klassen  är just minutiösa förberedelser. Men det ska bli roligt att börja igen imorgon. Nu börjar vår "tyska"  period. Nu byter vi engelskan mot tyska som språk i samlingen o i pausgympan. Undrar om de kommer ihåg något sen vår förra tyska period, denna tiden förra året. Den varar fram till påsk, sen är det engelska igen. Det står inget om tyska i kursplanerna men jag tycker det är kul och ungarna också och föräldrar och rektor har sagt ja. Så då får det bli så. Momenten som tyskan ingår i finns ju ändå så det tat ingen tid från annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback