Måla slottet gult.....!!!

"En del utländska turister tror att det är ett fängelse"  säger reportern i något TV program ikväll och antydde att han hellre sett att slottet målats om i den gamla gula färgen.

För en gångs skulle satt jag o slötittade på TV och hamnade i ett inslag om kungliga slottet. Roland är på jaktmöte i Eda.  

Och visst såge det väl mer ut som ett slott om det vore gult eller vitt eller nåt. Sen kan man ha synpunkter på om de färgerna passar in i omgivningarna. Men ett slott kanske inte först och främst ska smälta in i omgivningarna utan tvärtom sticka ut med en helt egen färg som skiljer ut det från ordentligt.

Jag får väl sälla mig till de utländska turisterna då som inte riktigt vet att de sett ett slott. Så här var det:

Vi var på  skolresa till Stockholm när jag gick i realskolan. Det var i slutet på första året alltså så där 1963 eller nåt.
 
Vi hade en märklig lärare med oss, en av de där som man minns efteråt. Han var pensionerad militär, vikarie för vår klassföreståndare / tysklärare under hennes barnledighet.  Det var ett våldsamt regemente. Alla skulle stå brevid sina bänkar uppställda när han med bestämda steg tågade in, smällande med käppen i golvet och en trave böcker under armen. Käppen  var grov med en stor droppformad metallklump längst ner. Den var central i hans undervisning, inte bara som ett hjälpmedel för hans hälta, utan som eftertryck. Vi hade ett par besvärliga pojkar i klassen. De placerades längst fram och när de inte uppförde sig så slog han vildsint i deras bänklock med käppen. En gång föll kulan av o rullade ut över golvet.

Men åter till Stockholmsresan: Det var fruktansvärt varmt den dagen, jag hade en ganska snäv kjol på mig och nya högklackade remsandaletter (herredgud, vi såg ofta ut som små damkopior på den tiden!!). Vi vallades som vanligt i sådana flocksammanhang runt på olika platser med kulturellt (o den här gången även militärt) värde. Efter resan avkrävdes vi skriftliga svar på ett antal frågor om Stockholm och en uppmaning att rita av det kungliga slottet ovanifrån.

Det här provet resulterade i mitt livs första och sista utskällning av en lärare!  (Jag som var så lydig och ordentlig och gillade skolan minsann!) Min skiss visade nämligen min hemlighet; jag begrep aldrig att vi varit på slottet! Jag såg inget som såg ut som ett slott. Jag trodde hela tiden av vi var någonstans strax utanför och att det riktiga slottet låg där med förgyllda tinnar och torn bakom allt det här grå.

Fast vår militärske lärare förlät mig när vi kom tillbaka efter sommarupphållet tror jag.  Jag hade varit på ungdomsutbyte tre veckor i Tyskland och hade dessutom haft med mig en tysk flicka hem i tre veckor. 6 veckors intensivt tysktalande hade gjort underverk med min tyska. Men det var inte bara mina språkliga framgångar som fick honom att mysa belåtet. Han var en stor tyskvän i största allmänhet och av värderingarna att döma åtminstone "nazist light". 






Kommentarer
Postat av: Annaa M

Kul att du också gick på handelslinjen...Det har jag också gjort! Praktiska realskolans handelslinje. Maskinskrivning, stenografi, handelslära, handelsräkning och bokföring. Några blev också kontorister direkt efter skolan och skaffade sig dräkt och hatt. Andra, som jag, jublade över att det nya gymnasiet just startat när vi tog realen så vi slapp vara hänvisade till handelsgymnasium.
Till "praktiska" tyckte jag det var en metamorfos att komma efter den hemska folkskolan. Jag tycker första året i alla fall att varenda lektion, särskilt svenskan, var rolig och det var ingen lärare som slogs. Det var nog det bästa, att slippa se på när lärarna slog pojkarna och slet flickorna i håret.

Postat av: Inga

Mmmm.... det känns som evigheter sedan skolagan var tillåten. Den hängde väl kvar ett tag fast den togs bort på 50-talet någon gång tror jag. Nu är det inte så. Fast jag undrar när lärare får någon lagstiftning som skyddar dem från misshandel från elever. Jag har för närvarande benen fulla med stora blåmärken och två framtänder lite lösa (men bara lite, de kommer att växa fast igen). (En elev som fick spel, men inte någon av mina egna!) Baylan har ju aviserat att skolan måste bli en plats som är trygg att vistas på ......FÖR ELEVER! Men han har inte nämnt något om lärares trygghet.

2006-02-14 @ 22:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback