Barnblogg funkar inte

Har funderat ett tag på om mina elever skulle kunna ha varsin blogg, men det skulle inte fungera. Vi har hållit på med dagboksskrivande på papper nu ett tag och jag märker att en del av texterna blir för privata för offentligheten. Jag trodde att de bara skulle skriv typ; "Igår lekte Sofia och jag med min hund" och så, men det blir ibland texter som är mer personliga till sin karaktär.  Bloggandet kräver ju en god avvägning mellan vad som hör till privatlivet och vad som är öppet  för alla och man kan inte begära av barn att de ska se konsekvenserna av att lämna ut för mycket.

Dagobksskrivandet får i fortsättningen ske på papper och bli något mellan varje elev och mig, givetvis frivilligt att läsa upp om man önskar.

Däremot så kommer vi att utnyttja våra mailadresser till att ha kontakt med andra barn på andra skolor.
Vanliga snail-mailkontakt har vi med Tumarpskolan i Dalsjöfors och vi skickade vårt första brev igår fredag. Det innehöll presentation av var och en samt bilder och text från vår friluftsdag. Hoppas att vi får höra från dem.

Vi kan dessutom använda klassens hemsida till andra texter som vi gör gemensamt eller i smågrupper.

Skrivandet är roligt i alla fall och det blir snabbt allt bättre. Hade inte trott  att vi skulle komma så långt på väg att det var vetttigt att använda datorn i större omfattning, men jag får nog backa på det. Vi kommer nog att använda datasalen en del frampå vårterminen.







Kommentarer
Postat av: Annaa M

Det är inte så lätt det där med privat och offentlig... Mina barn har alltid avskytt uppgifter typ dagbok i skolan. Kommer ihåg redan när Pojken gick i tvåan och de varje vecka hade skrivuppgifter. Han anskydde de där ämnena "min skolväg" osv. Så när han fick ämnet "vad jag gör på min fritid" skrev han kort och gott: "Jag tycker inte min fröken har med att göra vad jag gör på min fritid!"

Jag tyckte det var lite kul, men fröken Birgitta hon blev mycket upprörd. Ville ha samtal med oss båda två om hur man skulle se på sina skoluppgifter, att de var till för honom inte för henne osv. Lite fånigt, Pojken ville faktiskt värna om sin privata sfär, han skrev gärna påhittade historier men inte om sig själv. Samtidigt som säkert andra barn tyckte precis tvärtom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback